View Single Post
Med forbehold om at jeg hverken er edru eller har sett videoen:

Sitat av Bearass Vis innlegg
Bare det tilsynelatende premiss at moral er genetisk. Er det gitt at moral er genetisk (iallefall til hvilken grad du snakker om her) ? Ser for meg en viss genetisk faktor, men umoralske serievoldtektsmenn har nok også sin del av genpoolen. Får du en person med gunstig genetisk potensial så blir det nok fort en barnesoldater likevel gitt riktig indoktrinering - (selv om. Mor og far var aldri så moralske og omvendt (barn av umoralske foreldre kan vel lære seg god moral gitt kjærlig og god oppdragelse? )
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt at det er en forutsetning. Din handling for hundretusen år siden kan ha en påvirkning i positiv eller negativ retning på den aktuelle barnesoldater selv om det også er andre faktorer.

I tillegg oppfatter jeg dette med utvalg av sædceller kun som et eksempel på hvor mangfoldige og uoversiktlige konsekvensene er, siden det er mulig å se for seg og gange opp. En handling vil jo også kunne ha påvirke tusenvis av bittesmå miljøfaktorer som også når barnesoldatkandidaten, men det blir litt omfattende å dikte opp en rekke på hundretusen år med sånne hendelser.

Du forutsetter jo konsekvensetikk, da, og fratar også individet ansvar for å i alle fall gjøre et anslag av hva konsekvensen vil bli.

Edit: Handlingen vil uansett bli nøytral på lang sikt pga store talls lov, så det har ingen hensikt å vurdere konsekvensen. Men fortsatt, forutsetter et rent konsekvensetisk utgangspunkt.
Sist endret av *pi; 5. november 2019 kl. 03:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.