View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Som sagt så er ikke omsorg en størrelse det er så lett å måle kvaliteten på. Man kan alltids ha brukerundersøkelser, men noen pasientgrupper er ikke i stand til å si fra. Det er nok allerede tendenser til at de svakeste, som ikke kan stå opp for seg eller har pårørende som gjør det, er lettere å nedprioritere når tøffe valg skal gjøres med knappe ressurser. Jeg tror ikke et profittfokus gjør det problemet noe mindre.
Vis hele sitatet...
Åpenbart ikke, men leser man tråden her, og nyhetsartikler ser man at det stort sett handler om tiden tilgjengelig med hver enkelt pasient/beboer. Det er relativt lett å dokumentere hvor mange som enhver tid er på jobb, og hvilken tetthet som tilbys i det offentlige og private. Det er på ingen måte gitt at det er sannheten heller, det finnes en god del slasker i det offentlige fordi det er umulig å få sparken. Dette må dekkes opp av de som faktisk bryr seg, så det er fordeler og ulemper med begge. Jeg bare forstår ikke glorifiseringen av det offentlige, som om alle som jobber der er helgener, og ingen i det private kan tilby en like god tjeneste. Min personlige erfaring er det totalt motsatte, der besteforeldre på private institusjoner(leid av det offentlige) hadde det veldig mye bedre enn hos de offentlige, og de fikk skikkelig hjelp. Men slikt blir det ikke avisoppslag av, sjeldent man ser "Mann/kvinne gjør en god jobb, og det liker de pleietrengende" fra det offentlige eller private. Jeg tror bare det er lett å falle inn i skyttergraver her. Både for de som glorifiserer det private og det offentlige.