View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det enkle spørsmålet er korleis det kan drivast billegare. Det er tre tenkjelege svar:
  • Lågare lønn til tilsette
  • Færre sjukepleiarar/faglærte
  • Færre tilsette
  • Dårlegare bygningsmasse

Det er ca. dei variablane som er å spele på i eldreomsorga. Det er timeintensivt, foreløpig svært vanskeleg å automatisere mykje av det, og nivået på personleg oppfølging er stortsett gitt av kor mange hender som er på jobb.
Vis hele sitatet...
Det er mye som kan optimaliseres, uten at det trenger å gå på gjengene løs. Det tar ikke mange samtaler med de som jobber i det offentlige å forstå at det er en del direkte unødvendig byråkrati inne i bildet. Det enkleste eksempelet er hvordan mange offentlige institusjoner spinker og sparer iløpet av året for å få budsjettene til å gå opp, for så å kaste penger på ubrukelige ting fordi de må opprettholde budsjettet. For bruker man langt under budsjettert mengde, blir neste års budsjett kuttet. Åpenbart ikke et argument for privatisering, men sløseriet for å ikke få kutt i budsjetter er intet nytt. Min hypotese er at det går på hvor vanskelig det er å få en økning til tiltrengte endringer, men det er ren spekulasjon, og måten de idag holder på hjelper de ikke å finansiere løftene som trengs.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
I Oslo har vi sett at privatisering i praksis fører til lågare løn. Det er i utgangspunktet ei yrkesgruppe med relativt låge lønninger, og mykje uønska deltid. Er det då rett å presse dei meir på lønn?
Vis hele sitatet...
Da må man også stille seg spørsmålet - hvorfor er det mye uønsket deltid? Der må faktisk fagforeninger ta sin del av støyten, ettersom de har gjort det klart at de som jobber 100% skal slippe å jobbe særlig i "ugunstige arbeidstider". Det vil si helg, kveld og natt. Som i at man måtte overansatt for å få ansettelseskabalen til å gå opp, om alle skulle hatt fulle stillinger. Hvordan må da arbeidsgiver kompensere? De må utlyse flere deltidsstillinger for å bemanne disse postene, man velger tross alt ikke hvilken del av døgnet man er pleietrengende.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tillegg går stortsett private inn i det med eit profittmotiv; dei skal hente ut eit overskot. Det profittmotivet har ikkje det offentlege. Som aksjonær ville eg forventa avkastning som var bedre enn inflasjonen, ergo minst 2-3% i året. Så berre der er ein ekstrakost for samfunnet.

For meg er svaret opplagt nei til privatisering. Det er ingen grunn til at private skal få til å drive billegare, utan at det får konsekvensar for enten dei eldre, dei tilsette, eller begge gruppene.
Vis hele sitatet...
Profitt er ikke ortogonalt på tjenestetilbud. Det er helt fint mulig at en tjeneste kan utføres av det private, som er like god, eller bedre enn det offentlige. Om noen kan tilby et like godt tilbud som staten/kommunen og samtidig tjene penger? Det tror jeg vi alle er for, og jeg har personlig ingen problemer med at gitt premisset, så sitter de igjen med penger. Men det er helt klart ikke rett fram å få til, og empirisk er jeg enig i konklusjonen, men det betyr ikke at det trenger, eller må være slik.

Sitat av TroNnY Vis innlegg
Det jeg hører fra folk som er pro-privatisering er gjerne at de vil ha muligheten til å velge. Om et privat sykehjem klarer å levere kvalitet uten å dumpe lønninger, tenker jeg at de fort blir mye dyrere enn de kommunale. Risikerer man ikke et økt klasseskille da? Samtidig kan jeg forstå at folk med masse penger, føler at de fortjener å kunne ha et slikt valgt.
Vis hele sitatet...
Empiri tilsier at argumentet deres feiler, både for konsumenter og produsenter av disse tjenestene. Det betyr at vi må enten bruke mer penger på regulering, droppe det hele, eller se på private sykehjem som et tilbud for de rike. Enn så lenge, mener jeg sistnevnte er det beste, uten at det trenger å være sannheten til evig tid. Tilbud til de eldre er ingen luksus, det handler om menneskeverd, men om noen vil kjøpe noe mer? Vær så god. Hvorvidt man skal ha folk som er så rike at de har råd til slike tjenester er en annen debatt, og jeg mener ærlig talt den er viktigere når man går til valgurnen. Politikk handler om retninger, ikke fire eller åtte år - så når du skal ta eldreomsorg inn i betraktningen, husk at dette kan enten bite deg i ræva, eller redde deg i fremtiden. Private tilbud har sin plass, men det har også statens minstegaranti for menneskeverd for de som har kommet før, deg selv, og de som kommer etter.