View Single Post
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Om en film er bra eller dårlig laget er irrelevant. Det som betyr noe er dokumentasjonsgrunnlaget. Hvilke kilder blir brukt, hva består kildene av osv. En dokumentar kan være godt laget, men full av patos. En annen dokumentar kan være elendig laget, men faktuell. Den første fremstår best, men kun den siste er av nytteverdi.




De har jo uansett hvordan du vrir og vender på det en egeninteresse i å få bekreftet det de "forsker" på. Det ville jo vært forferdelig kjedelig å ha brukt så masse tid og penger, for så etter flere titalls år finne ut at alt sammen bare var tøys og tull likevel, slik de hadde blitt fortalt av skeptikerene.



Om romvesener er "usannsynlig" er et spørsmål om definisjon. Hva legger du i romvesener? Grønne menn? Veldig usannsynlig. At det finnes liv er derimot sannsynlig. Hvis du velger å bruke universets størrelse som argument for at det sannsynligvis finnes liv i rommet er det helt greit. Men da må du huske på at det samme argumentet tilsier at sannsynligheten for at de har funnet oss er tilsvarende liten.




OK, så faren din er en ærlig fyr, og i følge deg nærmest ute av stand til å snakke usant. Grit nok. Jeg har møtt prester som helt alvorlig mener at de har møtt og sett Jesus. En kritthvit fyr med langt hår, på tross av at han opprinnelig var fra Midtøsten... Det finnes tusenvis av nordmenn som på tro og ære sier at de har blitt helbredet av Snåsamannen, uten at mannen har klart å gjennskape noe i et vitenskapsbasert forsøk. Det finnes tusenvis av mennesker i verden som helt oppriktig sier at de blir hentet opp i verdensrommet og har digg verdensrommsex med digge verdensrommenn på jevnlig basis.

Poenget er at folk stadig vekk ser og opplever ting som overhodet ikke har rot i virkeligheten. Tingene de beretter om har aldri skjedd, men det betyr ikke at de lyger. Det samme kan nok gjelde din far. Det finnes masse forskning på dette feltet, og om du er interessert er det bare å slå seg løs. Erfaringsmessig ønsker ikke folk som deler din tro og oppfatning å bli utfordret såpass mye i deres syn, så jeg har ikke tenkt å bruke spesielt mye tid på å prøve og overbevise deg.
Vis hele sitatet...
Hahaha, endelig et litt saklig svar ^_^ Takk

Min definisjon på om videoen er bra er hvilke dokumentasjon som blir lagt frem i den, ikke hvilke musikk som er brukt eller hvor bra den er redigert.

Og ja, de har jo såklart en interesse for å bevise det de forsker på, ellers hadde de jo ikke vert noe poeng i det. Men jeg tror ikke (de som jeg tenker på) er villige til å ljuge om dette kun for å bevise at de har rett, da mister det jo hele poenget hvis det bare er en løgn. Jeg er klar over at det er noen som gjør det for penger og oppmerksomhet, men det er veldig lett å skille de seriøse fra de useriøse.

Når det kommer til sannsynlighetspørsmålet, så tror jeg at universet er så stort at man både vil finne amøber, bakterier, grønne menn, rosa elefanter og livsformer vi ikke engang vet om og kanskje ikke vil innse lever engang.
Og når det gjelder sannsynligheten for at de har funnet oss, så tenker jeg at hvis de har teknologien til å reise hit, så har de høyst sannsynlig også mye større observasjonskapasitet en det vi mennesker har den dag i dag og teknologien til å finne oss fra langtpokkerivoll. Kanskje de har en form for A.I kombinert med en quantum computer som konstant skanner kosmos etter nye livsformer.

Når det kommer til Jesus, Snåsamannen og digg verdensromsex hahaha så skal jeg ikke uttale meg men jeg ser hva du sikter til.

Prøver du å si at faren min hadde en vrangforestilling eller hallusinasjon som varte kun et par sekunder?
I så fall, fuck deg. Hahaha, neida
I så fall, du må gjerne prøve å overbevise meg. Så sant jeg vet skjer vrangforestilling, hallusinasjoner eller synsbedrag i litt mere ekstreme tilfeller en en helt vanlig kveld i 9-10 tiden.

Det skjer som regel under ekstrem tørste, sult, ved feber, hvis du har intatt rusmidler eller hvis du har vært våken flere dager på rad. Eller hvis du lider av psykiske lidelser. Og ingen av disse faktorene var til stede ved tilfellet med min far.

Hva mener du med folk som deler mintro og oppfatning? Er du frekk? Hahaha, neida.

Jeg utfordrer mit eget livssyn hver eneste dag, store deler av dagen. Så bare kjør på du og. Jeg liker å se på meg selv som en filosof.

Jeg har ikke alltid hatt denne oppfatningen av verden, men det var kun gjennom utfordring av mit tidligere livssyn som fikk meg hit. Og når jeg så og hørte nok, tenkte mer og stilte spørsmål til meg selv, så begynte jeg sakte men sikkert og forandre den oppfatningen jeg tidligere hadde. Og nå er jeg helt overbevist om at romvesen fins, og at de er her på jorda. Men om det er grønne, grå, gule eller blå menn vet jeg ingenting om. Men jeg finner det mere sannsynlig at de ligner mere på mennesker enn på kuer for å si det sånn. De trenger jo tross alt fingre for å bygge teknologien, og da bruker de trolig heller ikke disse fingrene til å gå på. Eller så er de kanskje flyvende kuler som kan bøye tid og rom til sin vilje gjennom "tankekraft". Hvem vet. Eller så er de begge her, og noen ser kanskje ut som skyer. For alt vi vet kan det hende at blekkspruten kommer fra en annen planet, den har 10.000 ganger mere avansert DNA enn mennesker om jeg ikke husker helt feil, den leker, bruker redskaper, har 9 hjerner, og mennesker har ikke utforsket en brøkdel av havbunnen en gang. Hvem vet?

Men igjen, hvilke forskning er det du refererer til?

Sitat av Sinken Vis innlegg
Alderen på universet er ca. 13.8 milliarder, plus minus 21 millioner år, og vi har veldig liten grunn til å tro at dette ikke er tilfellet. Det er ganske etablert vitenskap... hvis du har en god hypotese om hvorfor dette ikke skal være tilfellet, samt en god begrunnelse, så hører jeg gjerne etter. Det er bla. a funnet ut ved å se på bakgrunnsstråling, og måle hubblekonstanten.
Vis hele sitatet...
Du vet at universets alder måles basert på TEORIEN om the big bang?

Og du vet at hubblekonstanten ikke er konstant i følge fysikkens lover HVIS universet startet med et big bang?

Du vet at vitenskapsmennene stadig kommer ut og sier at de tok feil. Hvorfor skulle dette være noe annerledes?

Og hvordan i huleste kan vi vite hvor the bing bang var I forhold til hvor vi er nå hvis vi ikke engang kan måle hvor stort universet er?

Så med andre ord, at universet er 13,7 milliarder år er bare en teori.

Og du vet hva ordet teori betyr?
Sist endret av Lars99; 8. november 2018 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.