View Single Post
Trådstarter
894
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Flytende rente vs fastrente så er det vel slik at vi nå har betalt noe over 60 000kr mer i renter over de to siste årene, siden vi gikk for fastrente. Ca vært 1.00% forskjell der.

Men blir det slik det er spådd, med renter oppimot 4% så tar det jo ikke så lang tid før «tapet» er tjent inn igjen. Kan være at en traff ganske greit med bindingen av renta. Kanskje griseflaks alt sammen og hatt skikkelig tur.

Rotet det skikkelig til for meg selv tidligere i livet.
At en bor i ett land som gir en en ekstra mulighet er jeg veldig takknemlig for. Det har gått veldig bra siden dengang, og jeg er blitt veldig flink faktisk økonomisk. Når børen på skuldrene er vekke er det ingen tvil om at livet har blitt betraktelig bedre.
Vis hele sitatet...
Må jo nevne det da. Vi hadde «tapt» rundt 60 tusen på å velge fastrente den gang. I dag kunne vi gått tilbake til flytende rente med en underkurs på oppunder 700 tusen. Minus 22% skatt så hadde det vært ca 500 tusen mindre på lånet. Gunstig med fastrente selv om en ikke hadde tenkt til å benytte seg av den i hele bindingstiden også. Tidligere har det jo alltid vært slik at en måtte betale en sum ekstra for å komme seg ut av den, men da var det jo selvfølgelig overkurs.

Så en kan på en måte si at det nå har dukket opp ett vel så viktig valg, og at det er på en måte nå den viktigste avgjørelsen må tas. Fristende å ta pengene, selvfølgelig. Men jeg tror faktisk ikke det lønner seg. Her tenker jeg selvsagt kun det økonomiske og ikke sikkerhet.

Så jeg lar det være slik det er i dag og beholder fastrenta. Det er i alle fall det hjernen min har tenkt ut da jeg har drevet å sett på nedbetalings kalkulatorer på nettet. Kan være jeg har vært helt på bærtur her, og at jeg faktisk kommer til å tape på dette, men igjen så vet jeg i alle fall at vi klarer oss da vi har en fast sum å forholde oss til hver måned. Så har vi råd til å spare noen tusen som er øremerket boliglån som vi kan benytte oss av når fastrenteavtalen går ut.

Sikkert ikke så spennende for andre men for meg har det nå i alle fall vært det. Sette seg litt inn i det å sitte å tenke&gruble. Kona mi på en annen side kunne ikke brydd seg mindre. Noe jeg synes er forskrekkende. Det er vel bare jeg som er livredd pga tidligere økonomiske opplevelser vil jeg tro, og at jeg ikke vil tilbake dit

Gjerne kom med innspill hva dere ville gjort. Hadde dere valgt fastrente (ca 18år, 1.7%) med lån på 3.2mill eller flytende med ett lån på 2.7mill? Inntekt noe over 800 tusen totalt. Hustand 5 stk.