View Single Post
Sitat av Tarm Vis innlegg
Begynner og bli for mange til og ramses opp ,men fks alle disse cult sakene fra usa og det var vel en i jungelen der lederen fikk 1000stk til og drikke saft med cyanid.
Vis hele sitatet...
Q: Why are there no jokes about Jonestown?
A: The punch line is too long.

Sitat av *pi Vis innlegg
Mer interessant er kanskje de sakene som ikke er så unike i detaljene eller omfanget, men som av en eller annen grunn bare setter seg. For meg er Christoffer-saken en sånn. Det bildet av den ungen som biter seg i leppa, med de blanke øynene. Det handler vel litt om det systematiske sviket rundt. Samme med Monika-saken, med den horrible prosessen i etterkant.
Vis hele sitatet...
Ja fy faen. En av de aller første trådene jeg oppretta her på anstalten handler faktisk om akkurat den saken.

I den gata der vil jeg forøvrig nevne en annen sak, som ikke engang er en sak. Eller, så vidt jeg vet ble moren dømt for vold og alt det der, men den havna aldri noen avis hvor jeg har funnet den. Det er en historie jeg fikk fra en barnevernsansatt som "typisk eksempel på vold mot barn som ikke har noen nyhetsverdi eller interesse": En mor hadde krangla med barnefaren og bestemte seg for å la det gå utover deres tre år gamle sønn. Hun helte derfor en kjele kokende vann i skrittet på ham mens han sov. Gutten overlevde, men fikk tredjegradsforbrenninger i store deler av underlivet. Ja, jo. Kult liv å se frem til. Jeg er fullstendig klar over at dette er en anekdote siden jeg aldri har klart å finne rettsdokumenter som bekrefter saken, men jeg har ingen egentlig grunn til å tro at hun løy til meg. Men det er jo lov å håpe...

Det minner meg også på den famøse stemorssaken. I likhet med Baneheia er dette en sånn sak som blir ekstra ekkel fordi domfelte innett insisterer på sin uskyld i etterkant. Var hun uskyldig likvel? Jeg har lest dommen fra lagmannsretten og mitt inntrykk er at hun skyldig som faen. Likevel blir det alltid en usikkerhet når noen hevder å være uskyldig dømt, og det er jo nok av de som hevder at det er et justismord. Det gir saken en ekstra dimensjon som gjør det vanskelig å glemme den.