View Single Post
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Du kan bla. se svaret mitt over her. Det er stor forskjell i praksis og statistikk fra Sverige som jeg nevner over underbygger det.
Vis hele sitatet...
En økning 75% fra 1% er ikke en stor forskjell, og jeg mener altså Sverige heller ikke hadde uaktomhetsparagraf før, som jeg mener ivaretar offeret bedre jmfr eksempelet mitt med partnervoldtekt .


siden sånn den står i dag går ut på tvungen sex ved vold eller at offeret er bevisstløs.
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke sant at det står sånn! Har du lest loven du mener så mye om? Det er både nevnt truende adferd og uaktsomhet!

Istedet for å dømme overgripere for voldtekt blir de frikjent eller henlagt fordi det ikke er vold inne i bildet og de ikke faller inn under voldtektsparagrafen sånn loven lyder i dag.
Vis hele sitatet...
Kan du dokumentere at det er derfor de blir henlagt og ikke på bevisets stilling?

I saken til jenta jeg skrev om over så hadde overgriperen innrømmet på melding at han voldtok og hadde sex med hun uten samtykke men politiet tok ikke ut siktelse på voldtektsparagrafen fordi hun ikke var bevisstløs eller brukt vold mot.
Vis hele sitatet...
Jeg husker saken, men husker ikke om den ble henlagt som intet straffbart forhold eller på bevisets stilling. Så vidt jeg husker etterforsket de ikke saken. Jeg kan heller ikke huske i detaljer hva saken gikk ut på. Finner det ikke nå heller. Kan du linke til noe, eller i alle all fortelle noe, som tilsier at dette var et tilfelle av voldtekt som ikke rammes av straffeloven? At saken blir henlagt betyr ikke at det ikke er hjemmel for å dømme. Hvis politiet ikke gidder å se på saken uansett så spiller det ingen rolle hva som står i loven.

Her for bare noen dager siden stod det en annen sak om en som het Elsa i VG
Vis hele sitatet...
Denne saken burde de kunne bruke uaktsomhetsparagrafen på!

Kanskje den paragrafen bør utvides eller presiseres om det er det som skal til for at den skal tas i bruk. Et for sterkt fokus på samtykke kan maskere tilfeller der samtykke teknisk sett er gitt, muntlig eller ved handling, men situasjonen tilsier at det ikke er frivillig likevel. Dette gjelder enormt mange voldtekter. Det er et veldig stort ansvar å legge på noen som lever med vold og seksuelt misbruk.
Sist endret av *pi; 7. september 2020 kl. 20:40.