View Single Post
Sitat av celtseus Vis innlegg
Egentlig et svar til vidarlo som stilte spørsmål om påstanden din om voldtekt men er sant det du sier. Det har altfor lave straffer og grunnen vidarlo er at mange voldtekter ikke blir dømt etter voldtektsparagrafen men etter straffeloven §297 som går på seksuell handling uten samtykke.

Den gir bot(!!!) eller fengsel inntil 1 år. Det har med å gjøre at voldtektsparagrafen sier at det må vold eller bevisstløshet til for å dømmes som voldtekt men de færreste voldtekter skjer med vold så det er helt høl i huet. Det er derfor partier som for eksempel SV, Rødt, miljøpartiet, Arbeiderpartiet og Krf vil ha manglende samtykke inn i voldtektsparagrafen så voldtekt kan dømmes som voldtekt og ikke med de latterlig lave straffene mange av dem får i dag.
Vis hele sitatet...
Beklager, men her tar du feil på flere punkt.

Seksuell handling er ikke voldtekt. Det gjelder f eks beføling av bryster og kjønnsorganer.

Seksuell omgang er voldtekt. Det gjelder samleielignende handlinger, som seksuell handling av intens karakter og masturbasjon. Videre oral-, vaginal- eller analsex og innføring av fingre eller gjenstander i skjede/endetarm. Sistnevnte er voldtekt til samleie, som har noe strengere straff.

Jeg synes det er usaklig å kalle tafsing på puppene for voldtekt, eller straffe det likt som det. Å ikke nyansere gjør at færre blir dømt i de mindre grove sakene.

Det er også galt at det må vold eller bevisstløshet til for å kvalifisere. Truende adferd er eksplisitt nevnt. I tillegg er det en paragraf om grov uaktsomhet, altså om du burde forstått at vedkommende ikke ønsket sex. Jeg mener denne paragrafen verner offer for f eks voldtekt i relasjoner bedre enn en samtykkelov. Etter en stund slutter du å protestere, og samtykker, kanskje til og med initierer, fordi du vet av erfaring at alternativet er verre. Direkte trusler er unødvendig. Men konteksten tilsier at overgriperen vet godt at det er ufrivillig. En samtykkelov er jeg redd vil svikte i slike tilfeller.
Sist endret av *pi; 7. september 2020 kl. 19:07.