View Single Post
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Så i disse tilfellene er det ingenting annet å gjøre enn å jobbe aktivt mot denne typen holdninger.
Vis hele sitatet...
Enig i at det er kjempeviktig og våre alles ansvar å være med å si i mot sånne holdninger for å bremse eller stoppe utviklinga, så får det være rettens ansvar å straffe.

Sitat av knert1 Vis innlegg
folk som kunne ha sona 4-6 mnd og forsøkt å snu livet plutselig skal sone i 2 år, få mega hull i CV, kriminell mentalitet etter to år på skurkeskolen, og muligens noen isolasjonsskader. Er det verdt det?

E... Nei.
Vis hele sitatet...
Er dette her jeg også ser som ulempen og derfor jeg skulle likt å se Høyre utdype praksisen de ser for seg med denne foreslåtte lovendringen. Terror blir nevnt som et eksempel av Høyre her, akuratt som politiets argumentkort for mer overvåkning på nett nevner pedofile men det er grunn til å se hvordan det også går utover andre. Jeg frykter at om strafferammen økes til 50 år på det som omtales som særdeles grov kriminalitet hvor vil grensa gå? Narkotika i ganske allerede lite kvanta betegnes som grov kriminalitet av rettsvesenet for eksempel. Ville det blitt 50 år på Cappelen og 10 år på noen ungdommer som solgte 5 kilo? Da blir problemstillingen du snakker om aktuell og det er åpenbart ikke samfunnsnyttig.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Lovdata sier voldtekt har en strafferamme på 6-21 år, det er så bullshit da de fleste slipper unna med 1 år eller mindre + bøter saksomk..
Strafferamme for vanlig legemsfornærmelse uten skade er bøter eller fengsel inntil 6 måneder, alt for lite spør du meg i forhold til hva som blir tatt fra overfallsofferet feks.
Overfall og blind vold leser man støtt å stadig om i avisene, der personene slipper unna med kaaaanskje noen mnd bak lås og slå pluss bøter osv.
Ran har en strafferamme på intill 5 år, når var sist gang vi leste i avisa at guttaboyz får noe i nærheta av mere en 1-2 år..

Familievold "Brudd på straffeloven § 219 straffes med fengsel inntil 4 år. Dersom mishandlingen er grov eller dersom offeret dør eller påføres betydelig skade, er straffen fengsel inntil 6 år. " bare ordlyden i den settningen gjør meg kvalm.. inntil 6 år..

Når du atpåtil har mulighet til å slippe ut halveis i soning grunne god oppførsel så blir det hele bare latterlige straffer
Vis hele sitatet...
Egentlig et svar til vidarlo som stilte spørsmål om påstanden din om voldtekt men er sant det du sier. Det har altfor lave straffer og grunnen vidarlo er at mange voldtekter ikke blir dømt etter voldtektsparagrafen men etter straffeloven §297 som går på seksuell handling uten samtykke.

Den gir bot(!!!) eller fengsel inntil 1 år. Det har med å gjøre at voldtektsparagrafen sier at det må vold eller bevisstløshet til for å dømmes som voldtekt men de færreste voldtekter skjer med vold så det er helt høl i huet. Det er derfor partier som for eksempel SV, Rødt, miljøpartiet, Arbeiderpartiet og Krf vil ha manglende samtykke inn i voldtektsparagrafen så voldtekt kan dømmes som voldtekt og ikke med de latterlig lave straffene mange av dem får i dag.
Sist endret av celtseus; 7. september 2020 kl. 18:35.