View Single Post
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei, ingenting forandrer bestemmelsene for gjeldsordning. Noe annet er hva kreditorene godtar når forslaget fra namsmannen kommer.
Det hun sa når hun sendte forslaget mitt til kreditorene var: Du har så høy dividende at dette er jeg helt sikker går greit. Hun hadde rett. Ingen innsigelser. Og nei, jeg har ikke mindre inntekt selv om beløpet minsker for hvert år på gjeldsordningen.

Men du er inne på noe her. "Betalt mer enn hva som ville vært normalt". Ikke tenk på bestemmelsene, men hva kreditorene ser på papiret, og hva som er normalt at folk betaler. Kreditorene godtar lettere at en betaler 99% av gjelden og at en har litt mer i lommepenger enn at en dekker 20% av gjelden og at en skal sitte igjen med samme antall kr i lommepenger.

Gjelden var/er det jo egentlig ingen størrelse på. 20 års gammel gjeld som hadde vokst til litt over 200. Har tenkt det ett par ganger at hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg ikke gått i gjeldsordning men kommet til en avtale med kreditorene. Men det er bare å lure seg selv. Dette har tynget på skuldrene i 20 år. Da blir det slik at skuldrene til slutt nesten subber ned i asfalten.

Det er slik du skriver og linker til når det kommer til bestemmelsene. Heldigvis er faktisk saksbehandleren min litt menneskelig. Samme vil jeg si om kreditorene. Men en ting er sikkert. Saksbehandleren sa at hun ikke hadde opplevd at noen hadde betalt 100% av gjelden sin tidligere. Jeg skal gå med rake ryggen ut av det her og gi henne en ting hun ikke har opplevd tidligere
Vis hele sitatet...
Takk, det oppklarer jo litt. Du har nok vært ekstremt heldig. De fleste som får gjeldsordning er ikke i nærheten av din dividende. Selv var jeg i ferd med å runde 7 siffre og det er nok deromkring mange er inkludert de jeg kjenner. Ser en på luksusfellen har de fleste der små problemer til sammenligning. Selvom det er lettere og ønskelig for kreditorene med høy dividende er det ikke det som er avgjørende for hvem som får mulighet til å søke om gjeldsordning. Tvertimot er det er krav at gjelden skal være uhåndterlig over tid. Likevel ser de fleste kreditorer inkludert det offentlige på det som en bedre mulighet for å få litt heller enn ingenting.
Sist endret av Yalla; 21. september 2017 kl. 10:30.