View Single Post
I lys av lignende diskusjoner, som da Espen Eckbo måtte av skjermen grunnet rollefigur av person med ikke-vestlig genetisk opphav, undres jeg hvorfor man ikke kan benytte nøyaktig samme løsning her? Smett inn en triggerwarning som sier noe a lá: "Dette er et underholdningsprogram, hvor du risikerer å høre ting både med og uten rot i virkeligheten. Vær kritisk til informasjon og metodikk før du eventuelt implementerer elementer i eget eller andres liv".

Alternativet virker å være f.eks. et statlig organ som skal forhåndsgodkjenne informasjon før det publiseres. Så kan man si "Nei, det ville være å ta det til det ekstreme, bare i motsatt retning". Men hvem skal godkjenne materiale for publikasjon? Redaktøren? Det fungerer jo bare frem til redaktøren mener noe kontroversielt, eller til du får en redaktør med initialer H.L. Kanskje regjeringen kan sette ned et utvalg? Godt at ikke Sylvi sitter der lenger, da.. Kanskje en tenketank kunne vært noe.. Hmm. Civita? Eller kanskje Tankesmien Skaperkraft?

Hva om man erkjenner at mennesker er forskjellige, at det alltid vil være mennesker som går mot både strøm og etablert vitenskap, og at det er deres fulle rett å gjøre så? Det er også deres fulle rett å spre sitt budskap. Om du er uenig i budskapet deres og ønsker å vinkle saken annerledes, så er det også din fulle rett å spre ditt budskap. Det er opp til meg som mottaker å vurdere informasjon og hvilke tiltak jeg velger å iverksette, eller ikke iverksette, på bakgrunn av dette. Om jeg ønsker å være rasjonell eller irrasjonell er faktisk helt og holdent opp til meg.

Så vil jo argumentet om at sykdom innebærer smitte, som igjen innebærer at vaksinasjon, forebygging etc ikke er en individuell greie, men har effekter utover individet selv. Greit, det er et godt argument. Problemet med dette argumentet er jo at man kan trekke klare paralleller til lignende situasjoner, f.eks. kan håndtrykk føre med seg unødvendig smitte, det samme kan tilfeldig ubeskyttet sex, kjører du bil til jobb skader du miljøet din jævla egoist, sier du at du er sosialist risikerer du å trigge den høyreekstreme naboen, og sier du at du er nasjonalkonservativ risikerer du å trigge naboen som stemmer rødt.

Men uansett, hvem skal godkjenne offentlig tilgjengelig underholdning?