View Single Post
Sitat av MaiPenRai Vis innlegg
Vel, det var en litt trangsynt måte å se det på.
Jeg har også lyst til å gjøre som TS, men jeg har heller ikke noen form for utdannelse som tilsier at jeg har noe å bidra med.
Vis hele sitatet...
Det er ikke trangsynt, men det er kynisk og realistisk. Det innrømmer jeg lett.

Det jeg derimot har er et stort hjerte, medmenneskelighet og et generelt ønske om å hjelpe andre.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om "Å kuke rundt og tro man redder verden" som du sier, men bare det å gjøre livet bedre for andre. Å være en venn og gi av seg selv er så utrolig mye verdt for folk som ikke har noe. Det trenger man heller ingen universitetsutdannelse for å gjøre!
Vis hele sitatet...
Det er gode egenskaper det. Problemet er at et stort hjerte, medmenneskelighet og å være en venn ikke gir en landsby rent vann, det kurerer ikke epidemier som Ebola, det lærer ikke folk å drive bedre landbruk, det får ikke slutt på voldtekt og overgrep mot kvinner og det stopper ikke undertrykking av folkegrupper.

Jeg liker også å hjelpe andre. Derfor bruker jeg hver mnd $50-100 på mikrolån via kiva.org og med ujevne mellomrom gir jeg gaver til organisasjoner som Leger uten Grenser. Selv om hjelpeorganisasjoner kan kritiseres (både berettiget og uberettiget) har jeg langt mer tro på at disse bidragene gjør mer for de menneskene som får mine små bidrag enn om jeg hadde pakket sekken og dratt nedover for å holde noen i hånden og vært en god venn.

Selv om jeg vet hvordan jeg bygger en murvegg uten at denne blir skeivere enn homseparaden, eller hvorfor vekslebruk i landbrukene er en god idé har jeg heller lite å bidra med i et u-land. Å dra dit vil hjelpe min egen samvittighet og selvrealisering langt mer enn det hjelper folkene som bor der og som ikke kan dra avgårde når de er lei av det hele.

For å sitere artikkelen jeg lenket til i mitt forrige innlegg:
Sadly, taking part in international aid where you aren’t particularly helpful is not benign. It’s detrimental. It slows down positive growth and perpetuates the “white savior” complex that, for hundreds of years, has haunted both the countries we are trying to ‘save’ and our (more recently) own psyches.
Vis hele sitatet...
Sist endret av liasis; 4. desember 2014 kl. 14:25.