View Single Post
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@_abc_ Gir du kjøttet en "omgang" i panna etter at du har Sous vide det,
så resultatet ikke bare blir kokt kjøtt uten stekeskorpe tenkte jeg?
Vis hele sitatet...
Ja da. Etter sous vide så tørkes kjøttet av så overflaten er tørr. Kan fint luftkjøles et kvarter eller så. Også brunes kjøttet i varm stekepanne slik at det blir en fin stekeskorpe og en får den nydelige Maillard effekten vil alle elsker.

Siden kjøttet alt har fått langtidsvarmebehandling sous vide er korrekt kjernetemp alt oppnådd. Så kjøttet er per definisjon "spise klart", altså ikke lengre rått. Men får å få den riktige smak og ikke minst konsistens er det nødvendig med stekeskorpe og en runde i stekepannen. Dette går veldig raskt, kanskje bare 30 sek til 1 min på hver side siden kjøttet er tørket av og ikke fuktig utenpå er det ingenting som først må fordampe før bruning starter. Derfor høy varme på pannen slik at bruning skjer raskt og effektivt uten at kjøttet tørker ut.

Fotnote; Vil legge til for de som sjekket ut lenken at når en koker kraft, buljong eller reduserer dette til fond så har en gjerne sørget for maillard effekten på forhånd. Feks lager jeg fond på oksehaler. Før oksehalene kokes i mange timer så bruner jeg først oksehallene i stekeovnen for å få frem maillardeffekten og maksimere dermed smaken i sluttproduktet som blir fond, en sterk redusert kraft/buljong som jeg bruker i sauser blant annet.
Sist endret av _abc_; 29. august 2021 kl. 08:54.