View Single Post
Ts du trenger ikke lokk. Du kan starte på lav varme og flippe kotelettene. Det gjør samme nytten. Se under der jeg svarte Pi.

Sitat av *pi Vis innlegg
Definitivt best i ovn. Putt dem i en form med noe væske, som fløte og/eller kraft/buljong, kanskje litt øl eller vin. Putt andre ting du liker oppi, f eks løk, hvitløk, div grønnsaker.
Vis hele sitatet...
Definitivt god i ovn og ennå bedre i ovn om en følger dine tips. Men aller best i stekepanne, der en får en skikkelig fin stekeskorpe, som om man steker biff. Selv pleier jeg kun å steke lammekoteletter i ovn siden de har mye fett Svinekoteletter/nakkekoteletter foretrekker i stekepanne.

Helt uten lokk:
For koteletter anbefales lav varme i ca ti+ min på hver side, så kan man frese litt på med varmen. Bruk gjerne olje i panna helt på starten. Så før en skrur opp varmen og lar de få stekeskorpe kan en enten ha i klarnet smør eller bare en kladd meierismør. Da må en dog passe litt på varmen og stoppe på nøttebrunt smør for å unngå brent og bitter smørsmak. Men det hjelper om man har brukt olje i starten, da øker tålegrensen/smkokepoint på smøret. Legg evt. i urter i smøret og bruk en skje/liten øse og slå det varme smøret over kotelettene, da får man raskere stekeskorpe på begge sider uten at kjøttet tørker ut.
Sist endret av _abc_; 27. august 2021 kl. 17:42.