View Single Post
Reklame trengs til en viss grad. Det hadde vært litt håpløst å f eks arrangere en konsert om du ikke fikk henge opp plakater eller skrive i avisa at det skulle skje, for å ta et banalt eksempel.

Reklame i den massive formen vi har nå, er kun negativt. Det må jo være negativt for bedriftene også at de er tvunget til å følge det løpet for å konkurrere. Det er noe bedrifter må gjøre fordi alle andre gjør det. Til en viss grad, for noen produkttyper, øker det totale konsumet pga reklame, men i stor grad er det bare en kake de deler mellom seg, og alle må overgå hverandre i markedsføring for å få et større stykke. Jeg kan ikke se at noen tjener på det utenom de som selger markedsføring.

Det eneste man egentlig kan gjøre, er å velge hvor man handler. Det er ikke akkurat gjennomførbart å boikotte alle som reklamerer, men jeg har i alle fall en ufravikelig regel om å aldri handle hos folk som ringer meg og reklamerer, eller sender sms. Ei heller donerer jeg penger til organisasjoner som ringer meg.
Sist endret av *pi; 30. april 2021 kl. 11:34.