View Single Post
Sitat av Sky Vis innlegg
Generelt er jeg ikke for høygafler i noen sammenheng.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra når man skal lempe høy, da.


Å begå overgrep mot barn er ikke ondskap i mitt syn, det er pur patologi.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ondskap er et begrep som sjelden er nyttig for å forklare mennesklig adferd, det blir litt for svulstig og religiøst. Man kan vel si at alle egenskaper vi forbinder med ondskap, som manglel på empati, er patologi. Men hvis du mener at alle overgripere er syke i den forstand at de ikke kan noe for hva de gjør (la oss holde fri vilje-debatten utenom) så er jeg ikke helt enig. Jeg har møtt flere av dem som er på et utviklingsnivå som tilsier det, eller er psykotiske. Men det er også dem som driver helt bevisst, kalkulert og organisert med dette, for eksempel produksjon og salg. De vet godt hva de gjør, men gjør det likevel. Er det først noe vi skulle bruke ordet ondskap om her i verden så må det være det. Det er i alle fall hensynløst, iskaldt og kynisk.

Jeg er altså helt enig med deg i at vi bør reagere med avsky og sinne på denne typen lovbrudd, som var det jeg leste ut av høygaffel-setningen din. Hadde det kun vært patologi som gjorde folk til overgripere så hadde jo ikke det vært vits i, folk blir ikke friskere av det.