View Single Post
Trådstarter
31
Sitat av Rosander Vis innlegg
Problemet er vel at ære defineres ulikt i forskjellige kulturer, for noen handler det om å være ett produktiv medlem av samfunnet man er en del av og å vise respekt for seg selv mens andre mener ære er å drepe kona om hun tråkker over streken. Men ære defineres også av de du deler samfunnet med (det motsatte av ære er skam), dermed vil slike handlinger du skisserer ikke være ærefulle i det samfunnet vi lever i siden skam (det motsatte av ære) ofte defineres av majoriteten i det samfunnet du lever i.

Din definisjon av ære er litt, tja jeg vet ikke helt hva slags ord jeg skal bruke men jeg velger umoden.
Ære handler ikke om å vinne (i ditt tilfelle: trasse) men å stå opp for seg selv/familie og verdier. Dette kan du fint gjøre uten å leke badboy mot politiet ved å følge de normer samfunnet rundt deg lever etter.

Føler du deg urettferdig behandlet så kan du gå til sak, vinner du ikke så er det ingen skam å godta dette.

I bunn og grunn så synes jeg du missbruker ordet ære for å legitimere en ellers barnslig oppførsel.
Vis hele sitatet...
Jeg ser det du sier. Men hvis du ikke har skjønt det så er ikke jeg på helt samme side av boka som de fleste i samfunnet vi lever i. Jeg er fult klar over at mine handlinger blir sett på som skammelig av veldig mange. Inkludert mine egne foreldre dessverre. Men man kan ikke leve livet etter det andre synes. Man må leve livet etter det en selv synes.

Og som du fint sier. Likt som jeg tidliger i diskusjonen har sagt. Ære handler om å stå opp for seg selv sine egne verdier, og å kjempe for det man står for. Det motsatte av å stå for seg selv, er å legge seg flat. Og nei. Ære handler ikke om å vinne. Det handler om å prøve å vinne. Samme hva utfallet måtte bli.

Jeg vet ikke hva du legger i ordet trasse. Men sånn jeg ser på det er. F.eks hvis moren din ber deg om å sitte et stille, men du som en liten drittunge begynner å løpe rundt bare for å få gleden av å gjøre noe du ikke får lov til. Da trasse du moren din. Med andre ord. Gjøre noe du ikke får lov til, bare fordi du ikke for lov. A.k.a leke badboy/barnslig oppførsel.

Men det er absolutt ikke det jeg gjør.

Jeg trasse kun disse lovene fordi jeg ikke er enig med dem. Og mener man selv har rett til å gjøre det man vil med egen kropp.

Jeg må nevne at jeg selv har sluttet å røyke hasj. (Bare en veldig sjelden gang). Men jeg kommer fortsatt til å være en forkjemper for det.

Og jeg kan også nevne. Jeg er helt enig. Det er ærefult å vise respekt for seg selv/stå for sine egne meninger. Og det er erefult å være en produktiv samfunnsborgere.

Haha. Det tar meg tilbake til barneskolen når folk spurte meg om hvorfor jeg gjore ditt eller datt. Og jeg svarte "fordi jeg er en god samfunnsborgere" haha. Jeg synes jeg hørtes få fancy ut Det ble etterhvert en greie at hver gang noen gjore en god gjerning. Så så vi "(input navn) er en god samfunnsborger" haha

Men uansett. Jeg synes å aktivt kjempe (uten vold) for frihet er ærefult. Og den dag jeg ser forandringer kan jeg si det er produktet mitt/vårt. Og jeg også kalle meg selv en produktiv samfunnsborger. Alt av produkter trenger ikke være fysiske vet du

Det er mange måter å se verden på. Og denne måten kommer jeg til å ta med meg til grava. Med mindre jeg knekker.

Jeg har reflektert mye på hva som er rett og galt her i verden. Og jeg har kommet frem til at frihet er rett. Og tvang og fangenskap/faenskap er galt.

Hahaha. Jeg må legge til. Jeg synes at det var veldig morsomt at du valgte å bruke ordet umoden til å beskrive min definisjon av ordet ære

Cudos for det. Haha.
Sist endret av Lars99; 12. november 2018 kl. 15:45.