View Single Post
Hei,

Jeg har fått diagnosen ADD, og mangler egentlig bare screening, blodprøver, blodtrykk og øyetrykksmåling før legen kan skrive ut Ritalin. Jeg har utsatt dette fordi jeg har røyket hasj nesten hver dag det siste året. Legen min tror jeg er rusfri, så jeg har bare sagt at jeg ikke føler meg klar for å prøve Ritalin enda.

Jeg kjøpte et brett med 10mg Ritalin av duden min for å prøve dette. Ikke for å ruse meg, men for å se om det kan ha noen positive effekter mtp ADD. Spørsmålet er - hva er konsekvensene av dette hvis jeg sier det til legen min? Han skriver ut diverse Benzoer til meg pga angst og søvnproblemer uten spørsmål etter at jeg har brukt ca et år på å overbevise han om at jeg ikke står i fare for å bli avhengig.
Et annet spørsmål er jo om jeg fortsatt kan få Ritalin hvis jeg sier at jeg per i dag bruker det ulovlig.

Dere lurer sikkert på hvorfor jeg skal si noe som helst til legen? Greia er at jeg har en del spørsmål rundt Ritalin og hvordan det virker på meg. Ja - jeg kunne bare ha tatt en pause fra hasjen og få Ritalin på lovlig vis, men jeg orker ikke å gå gjennom månedsvis med prøver og oppfølging hvis det ikke har noen effekt på meg. Hovedårsaken til dette er at jeg har en ny jobb rett rundt hjørnet og vil ikke ta fri for å dra til legen 1 dag i uka i flere mnd for å ta prøver - enda.

Jeg begynte med 10mg 2 ganger om dagen i et par dager før jeg i dag trappa opp til 20mg 2 ganger om dagen. (Jeg er 190 høy og veier 110 kg). Det kjennes egentlig bare ut som at jeg har gått fra å ha ADD til å ha ADHD. Jeg har fortsatt dette "sløret" foran øyene, og jeg føler meg ikke særlig mer konsentrert. Jeg er derimot full av energi, og er mer eller mindre symptomfri når det gjelder depresjonen jeg også har. Til vanlig er jeg ganske apatisk og slapp, men nå er jeg veldig pratsom, glad og mer aktiv. Er det ikke noe mer å forvente av Ritalin når man har ADD? Det skal vel hovedsaklig forbedre konsentrasjonen?

Det ble mange spørsmål og tanker her, men kanskje noen andre her inne kan svare meg både på det med fastlegen og om noen her har oppnådd livsendrende effekt av Ritalin.

På forhånd - takk for svar og god helg