Tråd: Dugnad...
View Single Post
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Nei. Jeg hater ingen.
Jeg kan godt dømme, men jeg trenger et grunnlag for det. Du kverulerer bare mer.


Som jeg sier; Har du en grunn til å ha fri fra dugnaden, så er det jo bare å kommunisere dette. Det betyr altså å fortelle, formidle denne informasjonen.

Kan nesten ikke mate deg med denne informasjonen med noe større te-skje. Så om du ikke nå skjønner at jeg ikke ville dømt, evt for en eller annen grunn lagt noen for hat om de ditcha dugnad pga sykdom. (altså ikke latskap, for det dømmer jeg)
Vis hele sitatet...
Hjelper det hvis jeg bare ringer å sier at jeg er syk hvert eneste år? Uten å oppgi årsak? Det vet vi begge to ikke har noe for seg. Men det hører ingen sted hjemme at en må opplyse hvorfor en ikke stiller. Du kan sammenligne det litt med hvis du blir sykemeldt på jobben. Det kan være at grunnen til at du er sykemeldt ikke er så kult å fortelle, og det trenger du heller ikke opplyse om. Samme er det kanskje for meg. Det blir kanskje ikke enklere for meg at alle skal vite at jeg har sosial angst heller, og det hjelper heller ikke dugnadsgjengen en døyt i arbeidet. Nei, jeg må ikke ha det inn med teskje. Det du kaller kverulering kaller jeg ett forsøk på å få være med i fellesskapet. Det er jo tydeligvis en kostnad her som jeg ikke får være med å stå for her?

Hvorfor er det slik at en absolutt ikke skal få være med å bidra hvis en har en tilstand som gjør det umulig å bidra fysisk? Det er jo rett og slett ekskludering fra fellesskapet. Det er jo helt greit at dere synes den stakkaren det gjelder skal få slippe, for det er jo helt greit for dere. Men denne personen vil SELV bidra. Det fellesskapet da har som alternativ til bidrag for den det gjelder (la oss si lamme personen, som styrer rullestolen med munnen, med ingen eller liten omgangskrets) da er at han f.eks leier inn en håndverker selv og tar selvfølgelig hele regningen på egen kappe.

I stedet for å ordne en annen løsning så skal det tviholdes på samme løsningen siden en liker å kalle sine naboer for stygge ting siden de ikke møter på dugnad, rakke ned på andre, på noe som er "frivillig", og at en tror en sparer så mye penger på å ha dugnaden. De samme personene som stiller på dugnaden kan jo faktisk tjene en del kroner på det, ved å tenke i en annen bane. Som tidligere nevnt kan dette gjøres ved å ta det gjennom borettslagets driftsmidler. Da har dugnadsfolket anledning til å ta på seg arbeidet slik de ellers også gjør, så kan de takke alle de andre i borettslaget for dette, i stedet for å være "sinnamann". Samtidig inkluderer en de som ikke har mulighet til å bidra fysisk pluss at en attpåtil får "tatt" de en er så dømmende på. Høres ut som vinn,vinn,vinn for alle. I tillegg høres det ut som at fellesskapet TOTALT vil være blidere og mer positivt?