View Single Post
Sitat av margido Vis innlegg
Godt innlegg.

Vet ikke helt om jeg synes helsetjenesten i Norge fungerer slik som det er nå. Mye kutt rundt omkring og MYE kø for folk som trenger hjelp.

Men skal jeg være ærlig er det nok avgiftspolitikken som plager meg mest. Avgifter må det være, greit nok. Men engangsavgift, årsavgift, CO2-avgift, registreringsavgift, piggdekkavgift, bomavgift er vel bare noen av avgiftene man kommer over om man skal kjøre bil. Slik som det er i sørnorge kan jeg tenke meg at det fungerer siden man kan la bilen stå og bruke kollektivtransport i form av tog og buss.

Reiser man til nordland-troms er ikke tilbudet like godt. Togtransporten stanser i Narvik så det er utelukket. Buss er greit nok i de "store" byene som Harstad og Tromsø, men i utkanten er det ikke fungerende. Derfor er vi som bor i utkanten av byene (les: bygda) avhengig av biltransport. Kommer regjeringen med et ordentlig tilbud i form av utbygging av veier og bedre kolleketivtilbud kan jeg endre min mening, men slik som det er nå er det helt bak mål med tanke på alle avgiftene den norske mann/dame betaler i året.
Vis hele sitatet...
Vil bare minne om at det ikke er noe folkerett å bo langt ute på bygda langt fra buss og tog.. Det er også billigere og bo der(I nord) på mange andre måter, så den ekstra utgiften som bil er trenger en ikke klage på strengt tatt.

Men det handler jo mye om hvilken valg en tar her i livet og. Jeg for min del har alltid tenkt nøye gjennom hvor jeg bor. Ville aldri bosatt meg to mil fra arbeidsplassen min for eksempel..

Økte avgifter gjør det lettere for folk flest å velge andre alternativer, ob hvis ikke, litt mer penger i felleskassa=)

Men mer satsning på kollektivtransport hadde vært fint, da spesielt tog/høyhastighetstog som kan konkurere ut flyreiser innenlands.