View Single Post
Jeg liker ikke vold. Men om en fyr fortsetter å slå meg i trynet hver eneste dag, så må jeg slå tilbake når han nekter å snakke med meg om saken. Hamas vil ikke snakke med Israel av religiøse grunner. Hva skal Israel gjøre? Hamas vil utslette Israel og har sendt raketter ut ifra "barnefengselet", jevnlig igjennom mange år. Man har rett til å forsvare seg selv og sivilbefolkningen.

Alt er ikke svart/hvitt, naturligvis. Det er vanskelig å støtte en av partene totalt om man har et objektivt syn på saken. Mange er følelsesmessig påvirket, og hele konflikten er dessverre gjennomsyret av hat. Tenk hvordan man ser saken etter å ha vokst opp i Gaza eller i Israel? Det er klart at alle har grunner til å hate hverandre.

Jeg synes selv det er en svært problematisk situasjon med blokkaden og at Israel styrer det som kommer inn i landet.
Israel sier dette er for å stoppe innsmugling av raketter som regelmessig blir anvendt mot Israel sin sivilbefolkning. Israel hadde hatt mulighet til å utslette hele Gaza, men skyter bare mot legitime millitære mål, for å stoppe angrepene ifra Hamas.

PS: Jeg støtter nødvendigvis ikke Israel hundre prosent, det er en vanskelig konflikt som går svært dypt. Den største grunnen til at jeg ytrer meg for "Israel sitt gode" her er den ufattelige triste og lite objektive dekningen i norske medier. Les utenlandske medier folkens.

Skal også selv til Israel i Ashdod, midt i mellom Tel Aviv og Gaza om en måneds tid. Ønsk meg lykke til.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...n_Israel,_2012
Sist endret av Herbman; 19. november 2012 kl. 18:50. Grunn: diverse