Tråd: Pride/FRI
View Single Post
Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Jeg husker tilbake til da jeg var yngre, da het det Skeive dager. Det var ikke en del av et internasjonalt nettverk og var ikke så politisert som nå. Det var heller ikke sånn at politikere og firmaer måtte vise sin støtte, ellers var de å regne som homofobe. Det var mer avslappet rett og slett. Man kan være kritisk til Pride og Fri uten å være homofob, å si at Pride = homofili blir som å si at EU = Europa. Vestlige regimer bruker Pride mer og mer til politiske formål, for å sminke over all dritten de driver med rundt om i verden. Vi er de "gode", de andre er "slemme" og "onde". Han er slem, hun er snill osv. Det er barnehagenivået vi er på. Alt nesten er kun symboler nå. Teater. Jeg har også vært hos "fienden", Russland, jeg møtte homofile folk der, det var ingen "big deal" for noen jeg møtte. Jeg tror nå absolutt Russland er konservativt på mange måter, men jeg tror det er langt mer avslappet enn folk flest tror. Det tar jo også tid å endre holdninger. Demonisering forverrer bare ting. Jeg synes Pride virker høyst suspekt på grunn av tingene jeg nevner, blir en slags ideologisk fløy av vestlig makt. Merk hva slags "aktivisme" som er tilltatt, og hvilken som ikke er tillatt. Det er verdt å tenke over.
Vis hele sitatet...
Jeg protesterer ikke på at du kanskje følte at stemningen var avslappet. Men hvor avslappet er det egentlig å bli stilt for retten, risikere 6 års fengsel for feil kunst og få bot på 50 000 rubler. Russian artist faces six years in jail for pro lgbtq social media posts

Jeg skjønner poenget ditt. Mener jo selvsagt ikke at alle må støtte pride ellers er de imot, tror de færreste her mener det. Det er jo nazi-mentalitet.

Det er bare 22 år siden homofili ble fjernet som diagnose der og de lever per i dag etter en don't ask don't tell policy? Det er vel strengt talt enklere for homofile i Russland å svare på hvordan det faktisk er. Det kan være at de føler seg undertrykket selv om de ikke går rundt og gir konstant utrykk for dette. Det kan jo i værste fall straffes, det er jo sånn undertrykking fungerer. Hvorfor skulle de syte til akkurat deg, når du syntes det er et avslappet og fint system?

Et system som et så avslappet og fint at de ikke en gang føler behovet for anti-diskriminerings lover, noe som igjen åpnet for andre lover. Et diskriminerende lovverk som i følge Reuters doblet hatkriminaliteten allerede det første året, og som i følge The Moscow Times fortsetter å øke i 2019

Utdrag fra Wikipedia:
Since 2006, numerous regions in Russia have enacted varying laws restricting the distribution of materials promoting LGBT relationships to minors; in June 2013, a federal law criminalizing the distribution of materials among minors in support of non-traditional sexual relationships was enacted as an amendment to an existing child protection law. The law has resulted in the numerous arrests of Russian LGBT citizens publicly opposing the law and there has reportedly been a surge of anti-gay protests, violence, and even hate crimes. It has received international criticism from human rights observers, LGBT activists, and media outlets and has been viewed as de facto means of criminalizing LGBT culture. Russian historian and human rights activist Lyudmila Alexeyeva has called it "a step toward the Middle Ages". In January 2016, the State Duma rejected a proposal by the Communist Party to punish people who publicly express their homosexuality with fines and arrests.

In a report issued on 13 April 2017, a panel of five expert advisors to the United Nations Human Rights Council—Vitit Muntarbhorn, Sètondji Roland Adjovi; Agnès Callamard; Nils Melzer; and David Kaye—condemned the wave of torture and killings of gay men in Chechnya.
Vis hele sitatet...
EU har sanksjonert både Tsjetsjenia og Russland på grunn av stats-sponset vold mot LGBTIQ+ folk. Arrestasjoner av demonstranter, kidnappinger, forsvinninger og drap. Det er ikke nødvendigvis mannen i gata som utfører disse organiserte voldshandlingene.

Hadde du vært veldig fornøyd med å være i en gruppe som ble utsatt for alle disse tingene? Hadde du holdt kjeft og laget minst mulig oppstyr av din egen seksualitet?

Til slutt: nei jeg tror ikke at pride har noe som helst med "en ideologisk fløy av vestlig makt" å gjøre. Dette er en veldig søkt, rød tråd du har i mine øyne. Det kan rett og slett se ut som du syntes politisering er en trussel? Hvorfor er det noe negativt? Hvorfor må det bare fungere helt usnakka slik du hevder at det gjør i Russland. Russlands undertrykkelse har jo vist hva dette fører til. Syntes ikke det skal være noe must å "virke normal", eller ligge lavt da dette kan føre til skam, angst, depresjon, rus, selvmord. Men selvsagt ikke noe problem for oss andre.