View Single Post
Sitat av moret Vis innlegg
Les bøker på engelsk. Det er nr 1 drivkraft for å bli flink. Det å bygge opp et ordforråd gjennom tekst som så kan brukes i tale/lytting er veien. Og slå opp ord du ikke skjønner.
I serier og filmer holdes språket ganske enkelt, det er bare en viss mengde ord som brukes; du blir flink til å følge akkurat disse, men alle ord som ikke ligger i denne boblen forsvinner fra deg, og du klarer ikke plukke dem opp. I tillegg er kontekst i ordbruk noe som er vanskeligere å forstå i film. Så les bøker for å lære ordene, og så kan du prøve deg på serier/filmer (med eller uten teksting) for å høre dem i tale. Hvis du kommer deg gjennom bare 10-20 bøker så skal du se at ting går mye bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg drev en stund å leste bøker. Eller prøvde etter beste evne. Men som sagt så sliter jeg med konsentrasjonen så jeg synes bøker er noe herk egentlig. Blir også veldig fort lei av å hele tiden slå opp ord. ..Men jeg hørte noe rykter en gang om at lesebrett har en funksjon hvor man kan klikke på et ord man ikke forstår og så kommer oversettelsen opp når man klikker på ordet? Stemmer det? Hvis det er riktig så kan det hende jeg skaffer meg det og leser veldig veldig lettleste engelske bøker