View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Som slashdot nevner, det er rimelig akseptert innenfor medisin at det man har ved 10-ukers tid, overhodet ikke er et menneske. Det har potensiale til å bli det, men i så fall har jeg potensiale til å repopulere hele norge hver gang jeg drar løken.

Når man baserer meninger som er såpass alvorlige på bare tull så blir man stemplet som idiot, og man får reaksjoner. Man kan gjerne ha sine egne tanker og meninger om ting, men når man prøver å spre disse meningene til andre så bør man faktisk ha et faktagrunnlag å vise til.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt meg uenig i dette, jeg bare sier jeg forstår at andre mennesker kan være av annen oppfatning; og at jeg ikke synes at å mene at foster under 10 uker blir ansett som liv og mennesker ikke er så veldig ekstremt. Jeg er uenig, men jeg forstår det. Nå er det heller ikke så enkelt at det er noen fakta her; dette er ting som hele tiden diskuteres. Men per dags dato er grensen satt med 10-12 uker. Og i norge kan man ta selvbestemt abort så lenge man er før 12. uke. Om jeg husker rett er årsaken til at grensen er satt her at det er på dette tidspunktet man begynner å utvikle essensielle deler av hjernen (correct me if I am wrong). Men ulike mennesker har jo annet syn, paven har f.eks. tidliggere sagt at han mente kondom var en synd og en hver utløsning som ikke var ment til befruktning også var en synd da man kastet bort potensiale til liv. Dette er altså ikke noe nytt.

Jeg vil heller ikke si det er så veldig merkelig, og ekstremt at noen mener at foster selv før 12 uker er å annse som menneskeliv. Ulike mennesker setter grensen for når det er å definere som et liv på ulike punkter i utviklingen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er når den meininga er basert på dogmer, og ikkje reell argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Enkelte baserer denne meningen sin bare på dogmer, men tror flere baserer den på mer på følelser og moralske verdier (altså en mer indirekte påvirkning fra religionen, i stede for direkte). Hvor menneskeverd som er en viktig del av dagens kristendom blir satt i fokus.