View Single Post
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
1) Politikk og religion + religion og kulturen i et bestemt område henger ofte nøye sammen. Korstogene gikk ikke f.eks bare pga islam. Det var også fordi europeerne og araberne hadde grunnleggende forskjellige oppfatninger om ulike ting allerede i middelalderen. Ellers samarbeidet korsfarere og arabere utafor krigs-perioder godt sammen.

2) Jeg er ikke religiøs, men jeg mener det er forbausende hvordan hardline ateister sammenligner major verdensreligioner med spøkelser og "ånder". Det blir altfor barnslig og på et lavt nivå.

Hvordan religion tolkes og hva som står i bøkene er forskjellig, men eksempelvis i Bibelen har mange ting historiske beviser.

"Hardline ateister" er ikke ment til trådstarter eller freaks her, men mer generelt.. Veldig greit det at man synes religion er en uting, men religion prakkes ikke akkurat på folk her i Norge, så jeg syns det å kalle jødedommen for en gærn overtro f.eks er litt vel mye piss.

-Hvordan forsåvidt bevise at det IKKE eksisterer noe <større> utenfor menneskets fatteevne, bevissthet ??
Vis hele sitatet...
Godt skrevet.

Prakkes ikke på oss her i Norge er jeg delvis enig med deg i. Det finnes sekter i Norge som man blir født inn i. Da blir man prakket det på seg fram til man eventuelt tar valget med å gå ut av sekten. Har selv vokst opp med 2 venninner som har vokst opp innen Jehovas Vitne. De opplevde mye gjennom oppveksten som fint kunne vært unngått uten Jehovas. De er i dag ikke en del av Jehovas Vitne.

Er fult klar over at mye av det som står i Bibelen er ting som har skjedd i historien, men samtidig så er det også mye som er skrevet som ikke har noen rot i virkeligheten.

Det at jeg sammenligner det med spøkelser/ånder er kanskje litt korttenkt av meg. Men samtidig så er det mye innen religion som kan sammenlignes.
Sist endret av stagg; 6. januar 2012 kl. 13:31.