View Single Post
Dette handler vel ingenting om kristendommen som enkelte av dere hinter til, men etikk og moral; og om du definerer et ufødt barn i tidlig stadie som et menneske eller ikke. Her er enkelte av oss veldig forskjellige, og man må kunne akseptere ulike meninger og diskutere dette.

Ja, overskriften til avisen er veldig tabloid og virker veldig kontroversiell, men slik jeg forstår saken er det KrfU-lederen sier at han mener at ingen har rett til å ta et annet liv; uansett grunn. Noe som er forstålig at han kan mene (selv om jeg mener det finnes unntak selv), og kanskje litt romantisk. Om man selv mener at et hvert befruktet egg er et menneske og et liv, så får det å måtte ta abort store etiske og moralske følger. Abort blir plutselig drap av et uskyldig barn. Og slik jeg forstår personen, så mener han at selv om det har skjedd forferdelige ting, så rettferdiggjør ikke det drap; i hvertfall ikke av en uskyldig 3. part. (her barnet).

Nå skal det sies at jeg er uenig med KrfU-lederen, og jeg er for selvbestemt abort før 12. uke, og eventuelt senere i spesielle tilfeller (som ved f.eks. voldtekt). Men jeg kan forstå og sette meg inn i hans meninger, og akseptere de - akkurat som jeg forventer at han aksepterer at folk er av ulik oppfatning enn han.