View Single Post
Registrerte meg på forumet siden jeg tenkte å komme med litt innsikt, men nå ser jeg at det har kommet mange gode svar allerede. Jeg ser at du skriver om å føle deg både nummen og overaktivert, og sånn som jeg forstår det så vil den overaktiveringen være (C)PTSD og nummenheten dissosiasjon. Det finnes faktisk flere traumelidelser enn PTSD og CPTSD, og disse kalles for dissosiative lidelser som da er en kompleks traumelidelse. Mennesker med et noe fragmentert sinn - og jeg tilhører i denne gruppen, siden jeg har en uspesifisert dissosiativ lidelse.

For en del år tilbake så leste jeg også denne forskningen rundt PTSD og MDMA, og siden jeg hadde begynt å forstå at den graden av amnesi jeg opplevde ikke kunne være fra noe annet enn traumer så bestemte jeg meg for å kjøre en test på det. Jeg gikk til innkjøp av 20g MDMA krystaller og tok meg fri fra jobb en måneds tid og pakket innpå ganske så jevnt. Egentlig kan jeg ikke si at jeg opplevde stort i forhold til min psykiske helse, sånn bortsett fra å være litt ustabil i perioden etterpå hvor jeg kunne gå fra å le til å grine på et par sekunder. Det som skjer når man fortrenger på den måten jeg gjør, og muligens flere av dere er jo at minner fra traumatiske hendelser forsvinner og i mer ekstreme former så kan man fullstendig fortrenge hele livet. En annen ting som kan skje er jo at man kan fortrenge følelser og identitet også, sånn at man ikke har kontakt med følelser eller kanskje ikke vet helt hvem man er. Det er jo i denne kategorien jeg hører hjemme, siden hele livet ble stengt vekk sammen med identitet og det meste av følelser - så jeg var i praksis en nummen klump som ikke husket så og si noe som helst fra livet samtidig som jeg ikke visste hvem jeg var. Jeg tror egentlig ikke at MDMA vil hjelpe spesielt i sånne tilfeller, for ut fra hva jeg har lest så er mye av poenget med MDMA at man skal forandre følelsene rundt minnene vet hjelp av den oppturen og innsikten som MDMA har med seg. Uten følelser eller minner, så vil vel MDMA gjøre fint lite for seg selv også. Og nå skal det sies at jeg liker ikke MDMA spesielt godt, for jeg har aldri den store empatien med alt og føler sammenheng med verden - og jeg går ut fra at disse tingene blir fortrengt også. Det som derimot fikk meg til å få innsikt i traumer var at jeg kjøpte barndomshjemmet hvor ting hadde skjedd med meg sånn at alt ble tvingt opp i lyset. Etter dette forsvant PTSD symptomene hos meg, og graden av dissosiasjon ble mye lettere sånn at jeg fikk både hukommelse og identitet tilbake for første gang i mitt liv. Men dette var en veldig brutal prosess, så jeg anbefaler ingen å gå den ruta der alene for det ble flere selvmordsforsøk ut av det.

Over til ketamin og andre psykedelika så er min erfaring at ketamin drar følelser frem i lyset sånn at du kanskje kan klare å føle på de vonde tingene igjen. Dette kan også være veldig tøft, men det er godt å få tak i ting og bearbeidet det på et vis. Selv har jeg aldri opplevd den helt store innsikten på sopp heller, men gøy kan det nok sies å ha vært. Jeg koser meg hvert fall når jeg turer hemningsløst sånn at alt stort sett er et fargespill. Og en annen ting jeg glemte å si om ketamin er at det kan også være skremmende hvis man er uvant med det, og at det har med seg en veldig god antidepressiv effekt. Så i tiden etter en runde med ketamin så vil man nok oppleve å være lettere til sinns i forhold til det meste, og bare det har en positiv effekt på traumer.

Min plan videre nå er å få kommet meg inn på et døgnopphold på en institusjon som har spesialister på dissosiative lidelser og hvordan disse skal behandles, for all traumebehandling stort sett som blir brukt handler om å eksponere seg for minnene og følelsene, sånn at man skal bli sterkere til å stå oppreist med de. Så som de sier, du/dere må nok stå for jobben selv uansett om det er MDMA, EMDR eller prolonged exposure som blir brukt for det er ingen magisk løsning på dette. Så mitt råd er å ta en skikkelig utredning først og fremst, så prøver du å få kontakt med traumespesialister etterpå - så når du har fått litt bedre forståelse for deg selv og de prosessene som foregår ubevisst så kan du prøve MDMA. Disse tingene er for å være bedre skikket til å regulere følelser som kan komme til overflaten på grunn av behandlingen, for hvis disse verktøyene ikke er på plass så vil det bli som jeg sa tidligere - veldig brutalt.

Håper dette var interessant, så vil jeg ønske all lykke til videre.