View Single Post
Umulig for meg å si noe om årsaken til symptomene og hvorvidt det skyldes at du har brukt hasj eller om du faktisk er utbrent eller ville endt opp der du er nå selv om du aldri hadde rørt hasj.

La oss si at du faktisk er utbrent. Hva er det å være utbrent? Og hva er det som hjelper? Det er dessverre ikke et entydig svar på disse spørsmålene. Kanskje opplever du som mange andre i din situasjon at du blir gående fra lege til lege som henviser til stadig nye spesialister og du går kanskje til en håndfull behandlere, psykologer uten at de klarer å avdekke et botemiddel eller et behandlingsopplegg som faktisk virker.

Jeg har fra sidelinjen observert en som ble behandlet som utbrent som til sist etter flere år landet på diagnosen ME som førte til ufør. Det som har hjulpet mest er hennes logger og nedskrivninger fordi de gir en pekepinn på hva som utløser massiv slitenhet og tapper energinivået. Hun har ikke drevet med rus tidligere, og i disse årene som syk har hun heller ikke drukket alkohol.

Etter mange år som syk og uten at helsevesenet har funnet en kur som faktisk virker over tid så har hun forsøkt alt fra terapi og selvhjelp til meditasjon og diverse medisiner skrevet ut på resept. Tidvis er hun så sliten at hun ligger på rommet med øreplugger og sovemaske. Noen ganger bedrer det seg etter et par dager, andre ganger er hun sengeliggende i flere uker eller et par måneder.

Hun skal starte med selvmedisinering fremover. Flere av hennes nærmeste har forsøkt å snakke henne vekk fra det men selv må jeg si at kanskje er det verdt forsøket? For hun har forsøkt alt annet først, over lang tid og uten bedring. Det er ikke et fullverdig liv slik hun lever idag. Veldig mye forsakelser og tidvis også ufrivillig isolasjon pga at hun ofte er så nedkjørt og utslitt. Ketamin skal hun altså forsøke. Det skal ordnes av bekjente. Helt privat altså, og illegalt. Hun har også nevnt at om det ikke virker vil hun forsøke MDMA evt. LSD. Såvidt jeg husker så nevnte hun at marihuana i noen land skrives ut som medisin mot ME. Kanskje kan det være noe du kan sjekke nærmere? Kan det være en spesiell strain av marihuana som kan hjelpe mot det du sliter med?

Men FØR du forsøker å selvmedisinere, kanskje på sviktende grunnlag, hasj savn eller pga kjedsomhet bør du som andre sier forsøke å ta noen måneder helt uten hasjen. Gå i terapi, forsøk å følge opp behandlingsplan. Møt til avtaler, dra på trening, gjør det du kan for å bli bedre. Skulle det vise seg at ingenting virker så kan du alltids komme tilbake til hasj, marihuana, mdma eller lsd/sopp/kaktus.