View Single Post
Slik jeg ser det kan cannabis være en faktor for å gå over til andre rusmidler.
Mange inkl. meg seg tror/trodde at cannabis er ufarlig uavhengig av hvor mye man bruker det. Så lenge man er psykisk frisk i utgangspunktet vil det gå greit. Denne teorien har blitt motbevist uttalige ganger.
Misbruk/avhengighet til cannabis er ofte selvmedisinering for de negative effektene som oppstår ved hyppig bruk. Itillegg er en andel av befolkningen disponert for å utvikle avhengighet til cannabis (antageligvis avhengig av et bestemt gen).
Ved høy bruk over tid vil man bli deprimert/få angst noe som kan føre til at mange senker de moralske grensene og blir åpen for nye rusmidler. Selv ble jeg veldig gira på å prøve kokain etter heftig cannabisbruk siden stoffet har en funksjon mot depresjon. Itillegg går høy cannabisbruk utover intelligensen noe som kan gå utover bedømmingsevnen.

En av de største problemene er alle cannabis-fanatikere som sprer informasjon som ikke stemmer med virkeligheten. Cannabis er ikke noe man skal bruke hver eneste dag (det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn på om bruken er misbruk).,

Sitat av Schizoma Vis innlegg
Jeg kan ikke finne noe som bekrefter din påstand om at det er ingen andre faktorer som kan ha medvirkning til misbruk. Det er jo en temmelig merkelig påstand, ettersom det er ganske tydelig at noen er mer disponert til å havne i misbruk enn andre. Jeg er overbevist om at sosiale faktorer, i de fleste tilfellene, er en ganske påfallende faktor. Og jeg prøver absolutt ikke å påstå at cannabis er farlig. Det er det! Og jeg er helt enig med at barn og ungdom skal holde seg langt unna cannabis, og andre rusmidler, men ved å kun ha ett fokus på rusmidlene blir man blind på hvorfor noen får problemer med misbruk.
Vis hele sitatet...
Se 9:20 i Marijuana: Negative Health Effects.

Se også:

Smoking cannabis could make you depressed depending on your genes
Sist endret av sonmarak; 26. mars 2012 kl. 00:50.