View Single Post
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
184
Sitat av knewt_ Vis innlegg
1. Hvor stor er sannsynligheten for at de tar seg tid til å prioritere en sånn type sak?

2. Kan fartsmåling fra dashcam brukes som bevismateriale på samme måte som et finkalibrert system i UP-biler?
Vis hele sitatet...
1. HVIS det var en politimann som lå bak deg, så vil jeg si at sannsynligheten for at de gidder å priotere dette er forsvinnende liten. Høyst sannsynlig, om det var en politimann som av en eller annen snodig grunn veldig gjerne ville ta deg for noe, hadde han ringt sentralen og fått en patrulje som var på jobb til å komme å stoppe deg. Så slipper de å styre med å bevise hvem som kjørte bilen i ettertid. Så det høres for meg ikke ut som dette var en politimann.

2. Ja, politiet kan gjøre fartsmålinger med sin private bil for deretter og få deg dømt for det. Dette har bla. skjedd i Bergen for en stund tilbake. Som du ser av saken, så var det ikke en gang et dashbordkamera involvert, kun to politifolk utenom arbeidstid som vurderte forankjørende bil sin hastighet basert på speedometer i egen bil.

Tror dog du skal være betydelig mye tyngre på høyrefoten før en politimann utenfor arbeidstid gidder å bry seg om at du kjører litt for fort. I saken fra Bergen var det tross alt snakk om bla. 88 km/t i 40-sona, det er jo noe som må kunne sies å være betydelig mye grovere 20-30 km/t over grensa på E6en.. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt det helt med ro