View Single Post
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei til Hater og dere andre som har bidratt i denne tråden så langt, håper det er greit at jeg låner den litt.
Mannen min har veldig lyst til at vi skal reise til USA for å besøke slektninger og se oss rundt. Planen er å reise hovedsakelig til midtvesten, og kanskje en "svipp" til Nashville og New Orleans. Jeg har vært i USA tidligere, søkte da visum via lensmannen hjemme, fikk visum i passet og reiste. Selv om visumet var helt ok ble jeg stoppet på Kennedy flyplassen og gjennomgikk et ganske tøft forhør før jeg slapp inn.
Nå har jeg en dom fra 2004 på 14 dagers fengsel for kjøring i ruspåvirket tilstand. Den sonte jeg i 2005, sonte 9 dager.
Får jeg automatisk avslag dersom jeg er ærlig i søknaden? Jeg kommer til å være så nervøs om jeg har løyet, og da stopper de meg ganske sikkert. Har ikke lyst til å risikere hjemsendelse.
Jeg setter stor pris på svar fra noen som har vært i USA med visum og rulleblad.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
ESTA spør ikke om du noen gang har blitt arrestert eller tiltalt generelt, men om du noen gang har blitt arrestert eller tiltalt for det som heter "Crime involving moral turpitude" (CIMT) eller narkotikakriminalitet. CIMT er vanskelig å definere, men på generelt grunnlag så er CIMT straffbare handlinger som vold, ran, grov svindel, trusler, grovt tyveri, grovt hærverk, mord, osv. En enkelt dom for fyllekjøring alene er ikke å regne som "CIMT."

Til resten av forumet. På generelt grunnlag, når det kommer til å lyve på ESTA ang. forbrytelser:

Amerikanske Customs and Border Protection (CBP) som sjekker pass, fingeravtrykk osv. ved innreise til USA har ikke adgang til norske politiregister sånn uten videre. Rullebladet ditt kommer derfor ikke opp på skjermen når de scanner passet ditt. Skulle de likevel finne ut at du har jugd på en ESTA-søknad vil dette resultere i at du blir sendt på neste fly hjem, med permanent utvisning fra USA.

Selv om man ikke trenger å vise rulleblad ved korte opphold som turist (ESTA), er det verdt å tenke på er at ved en eventuell senere søknad om f.eks. oppholdstillatelse i USA (green card) eller arbeidstillatelse, så må alle søkere levere en uttømmende politiattest fra norsk politi. Skulle det der fremkomme at du har et rulleblad som du valgte å lyve om i en tidligere ESTA-søknad vil resultatet være parmanent utvisning fra USA.

Til TS som lurte på om det går an å bli nektet innreise på flyplassen i USA dersom man har gyldig visum eller ESTA. Ja, det går an, men det er sjeldent. Hverken et visum eller ESTA er en "innreisetillatelse", men heller tillatelse til å sette seg på flyet til USA. Innreisetillatelse får man først av CBP på flyplassen i USA. Som regel får man det når man har en gyldig ESTA eller et gyldig visum.

mvh, norsk-amerikaner med amerikansk innvandringspolitikk som hovedfelt.