View Single Post
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Hei fellow freaks. Jeg har akkurat hatt en ny podcast med samfunnsforsker Ole-Andreas Næss. Han har tatt ut tallene på alle som har fått koronastøtte, og faktaene er slående:
  • Fem store selskaper har til sammen mottatt like mye støtte som 27.000 småbedrifter til sammen.
  • Det er ingen kontroll på hvordan de store bedriftene bruker disse pengene
  • Ingen av dem har betalt nevneverdig skatt til Norge de siste fem årene.
  • Innenfor musikk får noen musikere mange millioner, imens andre sliter med å få støtte i det hele tatt

Hvordan er dette rettferdig? og hvorfor gjør regjeringen det slik?

Lytt gjerne til podcasten for å høre mer detaljer rundt forskingen til Ole-Andreas: https://youtu.be/WJwF3fmWvgI
Vis hele sitatet...
Dette blir jo veldig overfladisk og generelt. Hvilke støtteordninger er det snakk om her?
Hvis disse tallene er så slående burde de kunne dokumenteres bedre enn å slarve på en podcast.

Jeg er under en av disse ordningene å får som mange andre marginalt for å klare meg.

Det er nok mye som er kritikkverdig her, men må også huske på at det er klin umulig å gjøre dette første gang med 100% treffsikkerhet. Min erfaring er at de i flere tilfeller har fått ut mye helt avgjørende støtte på kort tid.

Det er allerede mye på gang med å ta svindlere.


Innenfor musikk får noen musikere mange millioner, imens andre sliter med å få støtte i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Det var mye grining rundt de første tildelingene dette er litt gammelt nytt og har endret seg betraktelig. Det har vel faktisk endret seg til at Kulturrådet har sliti med ressurser i å få delt ut de midlene de har fått tilgjengelig.

Jeg har notert meg at det også er mye sutring fra mange som ikke helt forstår ordningene. Har du f.eks musikkrelatert omsetning som hobby eller biinntekt burde du kansje ikke stå på barrikadene, men heller ta tak i hovedinntekten din.