View Single Post
Hvem skjøt William Nygaard?
Forfatter: Odd Isungset.

Bakgrunn: da den britiske forfatteren Salman Rushdie publiserte den kontroversielle romanen Sataniske Vers annonserte Irans daværende leder og ayatollah en dødsdom, både over forfatteren og over alle bokens oversettere og utgivere over heile verden. Iran`s ledere oppfordret alle troende muslimer å drepe enhver person som hadde en eller annen tilknytning til boken eller dens forfatter. I oktober 1993 blir William Nygaard skutt utenfor sitt eget hjem. For første gang etter andre verdenskrig ble en nordmann angrepet og forsøkt myrdet fordi han hadde forsvart ytringsfriheten. Politiets etterforskning av drapsforsøket var mildt sagt elendig, og den skyldige har aldri blitt tatt.

Hvorfor: Jeg oppdaget denne boken tilfeldigvis på ett bibliotek, og boken virket spennende og interessant. Derfor plukket jeg den med meg, og det angret jeg ikke på.

Hvordan: Boken er en slags dokumentar, og forfatteren går gjennom en del materiale fra politiets etterforskning etter attentatforsøket på William Nygaard. En del av dette materialet var tidligere hemmeligstemplet, og det kommer frem veldig mye ny informasjon som tidligere ikke var offentlig kjent.