View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Jeg har faktisk litt mer sympati for Trådstarter enn antagelig de fleste av dere andre her som ikke har det...

...Grunnen er at, det er jævlig lett å lulle seg vekk i dagens Norge, f.eks si i game-verden. Spesielt for gutter i nedre-vgs-alder. Kjenner ganske mange som har rota det til og har fortapte år etter at de gjorde det dårlig på Vgs og med lite arbeidserfaring etter at Vgs er ferdig.
Jeg selv var en gang i tida 18 år gammel, er 24 nå, og er lysår på lysår unna den mentaliteten og holdningen jeg hadde sommeren etter at 3.klasse var ferdig. Jeg var demotivert og dreit i skolen første 1/2 av Vgs, gamet mye, imens flinkis-jentene (somm alltid fikk masse ros og godsnakk) i den lille allmenn/studiespesialisernde-klassa mi gjorde det superduperfantastisk-bra alle tre årene. Irriterende for meg i og med at jeg er/var tross alt en person med litt for høyt konkurranseinstinkt som misliker å gjøre det dårlig i noe, men det skjedde...

...Jeg synes det er tildels frekt og for strengt av noen av dere å hevde at Trådstarter bør pakke sakene sine sammen og flytte ut hjemmefra fort som F. Greit dette med jobb/studier/evt militæret, men det er nå slik at når man er 18 er det en ENORM forskjell i modningen ifra person til person, fra hvilken familiebakgrunn man kommer ifra, og sist men ikke minst - hvilket kjønn man er. Uten tvil er jentene bedre her, dels fordi de er mentalt mye eldre og mer modne enn guttene når de er 17-19, dels fordi de sjelden eller aldri mottar så mye kjeft når ting i.f.t jobb/utdanning går skeis. Jeg har også opplevd ofte at hvis ei jente i 17-19års-alderen blir gravid, får hun etter min oppfatning litt for mye støtte og oppbacking.

Et moment til, som er nevnt, men trenger litt mer utheving, er f.eks hvor godt det går for vestkant-ungdommene fra Oslo og generelt sett for de som kommer fra familier med utdanning, etter at de er ferdige med Vgs. Forøvrig, jeg selv er fra en familie der mor og far har høyere utdannelse, men var demotivert og trengte en stund på å finne motivasjon igjen og finne ut hva jeg ville. På studiet mitt går det kloke unge mennesker fra nesten alle sammfunnslag, en flott blanding, men jeg merker hvor god plankekjøring Vgs og tiden etter Vgs var for enkelte, imens for andre var det ikke fullt så enkelt.


(...) Dette med at det er lett å "lulle seg vekk", mener jeg i form av at det er relativt enkelt å nave, samt å forbli passiv og apatisk. Nettopp dét dreper innstillingen til gutter i den alderen - fordi guttene, skal vi være ærlige, trenger stimuli. Jeg vet ikke, jeg har ikke løsningen for trådstarter her, men jeg kan i det minste si at han kan prøve å finne seg noe han liker - enten i form av jobb, eller studier (Restetorget åpner lørdag klokken 09:00), og bosted har andre nevnt her så rundt dét trenger jeg ikke å si mer.

*edit - til nest siste avsnitt, noen sluttord; God "management" fra familiens side, har _jævlig_ mye å si på 'resultatet' og hva kidden blir.
Sist endret av aeon_illuminate; 19. juli 2013 kl. 12:52.