View Single Post
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
240
Alle kan lære å synge! Ikke alle har en "fin" sangstemme, men alle kan lære å synge rent.
Det er, i min erfaring, vanskelig å øve på pusteteknikker om du ikke har noen fysisk tilstede for å hjelpe deg. Ikke at du av den grunn burde ignorere det, men det koster gjerne penger med mindre du skal gå på musikklinje, og i første omgang er det lettere å øve på intonasjon.

Du kan øve intonasjonen ved f.eks å spille en tone på gitaren din, og så prøve å synge den.
(Det er nøyaktig som å stemme en streng i forhold til en annen: du hører svake vibrasjoner som synker i hastighet jo nærmere du kommer tonen.)

Når du klarer det, kan du prøve å synge en melodi en tone av gangen, dvs synge en tone, spille den, synge neste, spille den, osv.
Det trenger ikke være en komplisert melodi, det kan godt være Ja, vi elsker eller Bæ, bæ lille lam (eller One note samba ), men poenget er at intonasjonen din blir bedre og bedre.
Du kan også prøve å gjøre det samme uten gitar.

Etter hvert som du blir bedre kan du også prøve å harmonisere toner og melodier med gitaren din.

@ Eidsten - Jeg mener ikke å være en argumentativ douche, men personlig erfaring med gitarstemmere tilsier at det er irriterende nok å bruke dem for å stemme en gitar, om man ikke skal "stemme" stemmebåndene sine også. Derfor anbefaler jeg TS å kun stemme gitarer med tuner.