View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Ser at verdikjedene er ganske omfattende og uten tvil tidskrevende, på tross av dette mener jeg vi har både økonomi og ressurser i verdens rikeste land.
Vis hele sitatet...
Ja, utvilsomt. Men det handler som sagt å bygge opp grunnforskning - og begynne med det ti år før vi har bruk for det. Vi som samfunn bruker for lite på forskning per i dag.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Vi er ellers i verdenstoppen når det kommer til forskning, kanskje ikke akkurat innen for mRNA men har selv jobbet for et av
landets ledende forskningssenter i Trondheim på Rotvoll. Dette drives av staten og har uendelige ressurser så penger er ikke
et problem egentlig.
Vis hele sitatet...
Du er den første eg har høyrt nokon sinne sei at det er uendelege ressurser tilgjengeleg for forskning i Noreg. Elles høyrer eg stortsett fortellinger som går i stikk motsett retning. Det er kamp om midlane innan forskning.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Tid er jo egentlig ikke relevant, da viruset ikke går etter klokka og kommer til å være her helt til vi får folk vaksinert.
Vis hele sitatet...
Tid er jo veldig relevant. Korleis kan vi få løyst problemet kjappast råd? Og p.t. er det truleg å betale andre for å produsere vaksiner, ettersom det er kjappare enn å bygge opp eigen biotekindustri.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Du har mange, og veldig gode argumenter Vidarlo. Men jeg undervurderer ikke kompleksiteten, jeg undervurderer staten for jeg VET at vi er i stand til å få ting til. Bare vi satser på det rette når katastrofen faktisk er et faktum.
Vis hele sitatet...
Nei, vi må satse ti år før problemet treffer oss. Det er urealistisk å håpe på at forskning skal løyse problemer i morgon. Moderna starta i 2010 - og har altså brukt ti år.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
I en global pandemi synes jeg vi skal se litt mellom fingrene når det kommer til en globalisert verdikjede. Det er snakk om å redde mange tusen, kanskje millioner av liv. Kanskje i fremtiden er det snakk om å redde ALLE om et skikkelig brutalt virus bryter ut.
Vis hele sitatet...
Korleis vil du sjå mellom fingrane med det? Det er p.t. eit faktum som du kan like eller mislike, men du må forholde deg til det om du vil produsere ei vaksine /i dag/.