View Single Post
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Var mer rettet til hva jeg ville gjort om jeg hadde vært OP. Det er bortkastet tid for psykologen og, om pasient ikke er åpen om sine store dagligdagse problemer. Tendensene OP har siktet til her, er tendenser som gjerne blir fremprovosjert av hasj.


Nei, det er klart det. Men om man vil ha en endring i livet må man i det minste forsøke å ta tak. Klart vi er mer psykisk hårsåre nå enn vi var før, sånn har det dessverre blitt.

https://www.aftenbladet.no/meninger/...ager-pasienter
https://forskning.no/psykiske-lidels...-ungdom/328960
Vis hele sitatet...

Synes du forenkler problematikken i tråden i veldig stor grad. De problemene ts har nevnt kan være symptomer på flere forskjellige psykiatriske diagnoser og for alt vi vet så kan det være at det er kjerneproblemet - at psyken alt var ødelagt og rus ble et forsøk på minske symptomtrykket. Akkurat dette med diagnoser og hva som er årsaken til problemene tror jeg kanskje uansett vi skal la fagfolk få avgjøre. Vi har neppe nok bakgrunnsinformasjon til å si noe vettugt den eller eller andre veien.

Er ellers enig at det optimale for behandlingen vil være å kunne være ærlig. Les den saken i dagbladet som ble linket. Da ser man jo at det ikke nødvendigvis alltid er smart å vise full åpenhet. Et annet problem som har vært skrevet endel om her på forumet er at mange opplever at rusbruk i journalen skaper blokkeringer for fastlege og behandlere. Dermed blir grad av ærlighet en vurdering hver enkelt må gjøre.

Akkurat dette med førerkort tenker jeg ikke særlig på som en faktor ved åpenhet. Javel, så ryker kanskje førerkortet. Men om gevinsten blir et hode som faktisk virker og et nytt og bedre liv så er det kanskje verdt det å reise kollektivt i en periode, eller å gå i regn og motvind eller å stadige måtte sykle opp tunge bratte bakker på vei hjem fra butikken. Det er tross alt lav pris å betale for egen helse.

At vi er blitt så skjøre det kjøper jeg ikke i det hele tatt. Vi har nok fått et større fokus på psykisk helse enn tidligere men der vi idag sier at her er det en person med psykiske helseutfordringer, sa vi kanskje for 100 år tilbake at det sitter den gærne alkisen?

Ser en på det store bildet er vi som nasjon ikke blitt så veldig mye sykere. Vi har stabilt sykefravær såvidt jeg kan huske. Relativt stabile grad av uføre så dette med at vi er så skjøre som aldri før det tror jeg mest er høyrepolitikk som blir blåst opp i media og som brukes for å legitimere kutt i velferdsgoder. Er jo viktig å kutte i velferd til alle slik at de aller rikeste kan få sin skattelette.