View Single Post
Sainte-Terrer
jajasamannen's Avatar
24
Joda, jeg skjønner det. Men jeg vet ikke om du selv skjønner hva du mener!

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
DET JEG LURER PÅ!!!! er FØR kakene plasseres i fruktingskammeret, og ETTER inkubasjonsfasen forklart over, skal da disse glassene settes i en slags pinning fase ????? Der hvor glassene blir noe eksponert for dagslys evt. noe endring i temp ??

Håper noen skjønner hva jeg mener her nå!!! Det er alltså ETTER "vanlig" inkubasjonsfase, men FØR fruktingskammeret. Skal da kakene ha en slags "PINNING" ?? Fase hvor de eksponeres for dagslys, og hvor kakene utvikler "pins" INNE i glassene ????
Vis hele sitatet...
Du lurer på om kakene skal eksponeres for lys/temperaturforandring for å igangsette pinning. Kort svar: ja.

I videoen jeg linket til er vannbadet temperaturforandringen. Husker ikke om den tar for seg spørsmål vedrørende lys.

Men heldigvis finner du den såkalte «PF-Tek for Lavpanner» her.

Der kan du for eksempel lese følgende:

Avhengig av temperatur tar det 14-25 dager for mycelet å fullstendig kolonisere substratet. Deretter oppbevares glassene i normal romtemperatur, ca. 21 grader.

Ikke still glassene i direkte sollys; indirekte sol eller en lavwattspære 4-12 timer om dagen er nok.


Etter 5-10 dager (med noen varianter kan det ta opp til 30 dager) vil det dannes knappenålshodestore mycelfortykninger. Disse såkalte ”pins” representerer begynnelsen av soppens vekst. De følgende dagene kommer små sopper med brune hatter å bli synlige. Da er det på tide å føde(”birth’e”) kaken og putte den i fruktingsbeholderen der soppene kan vokse seg ferdig.
Noen varianter har vanskelig for å lage pins. I så fall kan du putte det koloniserte glasset i en plastpose og ha det i kjøleskapet over natten og
føde den dagen etter, selv om den fortsatt ikke har fått pins.
Kuldesjokket pleier å fungere som et signal om at pinningen skal begynne.
Vis hele sitatet...
I denne beskrivelsen er «dunkingen» erstattet med en tur i kjøleskapet, men hensikten er den samme.

Her er det også beskrevet hvordan du skal forholde deg til lyset.

Det er uansett mange veier til Rom, så finn en enkel oppskrift og følg den så godt du kan, så skal du se at det går bra.