View Single Post
Etter å ha scrollet igjennom alle svarene under denne tråden mangler det positive tilbakemeldinger. Først og fremst er det beundringsverdig at du i det hele tatt vurderer å reise til Syria, selv om du også har dine egoistiske grunner. Det hadde blitt en fabelaktig dokumentar av reisen.

Hovedspørsmålet er: «Er dette min krig å kjempe?»
Vis hele sitatet...
Dette er et veldig komplisert spørsmål, og ettersom du ønsker å bare bekjempe IS tenker jeg at svaret bør bli nei. Grunnen er at IS allerede blir bekjempet hardt av internasjonale aktører, samtidig som det er skepsis rundt hvorvidt dette er rett fremgangsmåte å bekjempe jihadisme på. Flere mener at all innblandingen fra vesten er med å øke det underliggende hatet mot vesten mange jihadister føler. En annen grunn er at Rojava og kurdiske organiseringer generelt er i konflikt med Tyrkia. Erdogan er ingen mann å tulle med.

Hadde du derimot hatt et brennende ønske om å styrke Rojava eller kurderenes kamp for frihet hadde jeg gjerne vurdert dette annerledes da jeg tenker kampen mot statlig undertrykkelse kan trenge drahjelp utenfra av frivillige. Ingen stor internasjonal aktør som tør eller ønsker å blande seg inn i slike saker.

Rojava blir av mange sett på som en frihetlig sosialistisk revolusjon, og du bør lese mer om dette. Dersom du er uenig i prinsippene og inspirasjonene deres ville jeg ikke anbefalt deg å dra, selv om du ønsker å bekjempe IS. Personlig følger jeg så smått med på Rojava, da det er spennende å se hvordan forsøket deres på å organisere seg frihetlig sosialistisk ender. Jeg håper tyrkiske styresmakter ikke ødelegger dette.

Du skriver at det verste for deg ved å dø er den psykiske påkjenningen du kan påføre dine nærmeste. Da tolker jeg at du ikke ser på døden som noe du frykter. Personlig er jeg av den oppfatning at et menneske er like mye verdt enten man kommer fra Norge eller Syria, og ser ikke på det som et idioti-prosjekt slik andre i tråden hinter til. Dette er kanskje en oppfatning du også har.

Som nevnt tidligere i tråden er det mye du kan gjøre hjemmeifra. Legger ved link til solidaritet med kurdistan. Du kan også bruke våpenet penn og papir i kampen mot IS, kanskje det er det mest effektive våpenet? Mener du Norge engasjerer seg for lite i kampen mot IS bør du prøve å få det på dagsordenen her til lands før du tar saken i egne hender.

For meg virker det som du befinner deg i en etisk gråsone, og at du må prioritere mellom å kjempe for en sak du anser som viktig, eller å ta hensyn til dine nærmeste, den norske stat og til en viss grad deg selv. Her vil nok vekten for de fleste veie tyngst mot seg selv, sine nærmeste og staten, men det betyr ikke at det gjør det hos deg. Uansett bør du også vurdere om du er villig til å sloss for kurderenes sak. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for senere.