View Single Post
Trådstarter
5
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Velkommen til virkeligheten som "lovbryter". Ja, det er skremmende hvor fort en politibetjent kan bestemme seg for at du ikke lenger fortjener å bli behandlet med den verdigheten og respekten vi forventer oss av de menneskene vi faktisk lønner for å beskytte oss. Når de først har satt deg i den båsen så er det dessverre alt for vanlig at man blir utsatt for uforholdsmessig røff håndtering, spydig tone og løgner om sakens hendelsesforløp og ens rettigheter. For lite klær på iskalde glassceller og generelt manglende oppfølging er dessverre også ganske standard prosedyre på travle kvelder.

Du har gjort det vanskeligere for deg selv ved å vedta forelegget. Det beste du kan gjøre nå er å ta bilder av alle skader du har blitt påført, og snarest oppsøke en helsetjeneste som kan bidra til å dokumentere dette. Deretter bør du kontakte en advokat og gi en like detaljert beskrivelse som du ga oss her. Uten advokat vil du lett kunne bli overkjørt igjen av usanne påstander og autoritære holdninger. Få i tillegg din samboers og din venninnes skriftlige forklaring av kveldens hendelsesforløp, så får du hjelp av advokaten til hvordan du bør ta dette videre.
Vis hele sitatet...
Hei og takk for svar!

Som jeg sa så har jeg aldri vært borti politiet før så for meg var dette et stort sjokk. Jeg vet at det er glattcelle, men er det ikke lov å få vann en gang? Jeg har også tidligere hørt at man må bli sett på av helsepersonell om man er i stand til å være på glattcelle. Jeg vet ikke om dette stemmer. Jeg har kontaktet advokat og skal få litt innspill og råd på hva jeg burde gjøre her.

Sitat av Perereca Vis innlegg
Følg rådet som mentalmelt kommer med, hvis du vil ha en sjanse til å slippe unna bot og ha noe å stille opp med ved en eventuell anmeldelse. Det finnes like mange forskjellige typer politifolk, som andre mennesker, noen er vanlige folk, andre er drittsekker. Lett å bebreide seg selv så mye hvis man har blitt litt for full, slik at man Tar alt politiet sier for god fisk dagen derpå og går i fella med å vedta både det ene og det andre. Stå på og lykke til.��
Vis hele sitatet...
Hei og takk for gode råd!
Jeg var jo absolutt ikke tilregnelig når jeg signerte. Jeg fikk ikke en gang lest gjennom vedtaket. Jeg fikk ingen forklaring på hva jeg burde eller kunne gjøre. Jeg kommer til å sende inn klage på dette. Håper boten blir halvert, for det er ingen som har blitt utsatt for vold fra meg...

Sitat av lydmannen Vis innlegg
Så du drakk deg drita full og lagde bråk i/rundt taxikøen og slo venninna di og var obskøn mot purken.
Så tauer dem deg inn og gir deg bot.
Ta det som en lærepenge og voks opp. Sikkert lurt å begrense seg litt og ta hensyn til andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om du sliter med å lese. Men hele hensikten med inlegget mitt her er å få tips på hva jeg har rettigheter til å gjøre. Det er ikke ulovlig å drikke seg full, og desverre kan det bli litt mye.. Sånn skjer. Men jeg har ikke slått veninna mi som du så fint skriver her.. Tror kanskje at du ikke fikk med deg det? Jeg var obskøn mot purken fordi de burde håndtert situasjonen annerledes.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
mentalmelt: Hele historien er full av selvmotsigelser og TS går langt i å bekrefte at hun var overstadig beruset. Politiet har også observert TS tidligere på kvelden.

"Meg og veninnden min setter oss i taxien, men jeg sliter med å huske adressen til hvor vi bor da vi ikke har bodd her så lenge."
"Men hvorfor henter politiet meg ut av taxien når vi allerede er på god vei til å kjøre hjem? "

Er de virkelig på god vei til å kjøre hjem når det blir dytting og kjefting i taxien, og når ingen vet adressen de skal til?
Hva med taxisjåføren? Kanskje er det han som har tilkalt patruljen fordi passasjerene krangler og er altfor fulle?


"samboeren min prøver å si at han må ha nøklene og bankkortet mitt som ligger i veska mi for å komme seg hjem. De blir sendt hjem i taxi hvor en annen venn måtte betale."
"Når jeg går for å ta ut penger av banken merker jeg at jeg har med meg feil bankkort. Nemlig det som var sperret."

Hvorfor brukes dette som ett argument når kortet uansett var sperret? Og hvordan betalte TS og typen for seg på byen? Eller i taxien de skulle ta hjem?


"Da vi ankommer sentrum er jeg veldig full."
"Jeg drakk en shot og hadde et par øl, til jeg blir kastet ut."
"Vi ankommer taxikøen og får komme forran fordi jeg var veldig full"
" jeg knuffer litt borti henne og dytter henne unna ansiktet mitt og sier ja."
"Ida får en sjanse til å roe meg ned og få meg hjem"
"Jeg skriker og forstår ikke hva jeg har gjort galt"
"skrek, gråt og hylte. Jeg slo og spente veldig mye på døren også. "
"Det rare er at jeg ikke husker noen ting om at jeg har vært voldelig. "
"Politiet skal jo være greie mennesker"

Hva er løsningen her da? Det er jo tydelig at TS ikke lot seg roe ned.

Selv om jeg ikke var til stede, og vi kun har én side av saken så ser jeg det veldig klart for meg bare av å lese innlegget.
Her er det jo ganske tydelig at jenta måtte fjernes fra byen, når hun ikke en gang klarer å gjøre rede for hvor hun bor. Og hvor var typen når de skulle ta taxi? Hvorfor kunne ikke han oppgi adressen?
Det må ha skjedd mye mer enn bare det som står i innlegget.

Om politiet har brukt unødvendig mye makt kan jeg ikke si noe om (ett blåmerke kan like godt stamme fra når hun slo og sparket i dørene), men det som er ganske tydelig er at TS har vært altfor full på en offentlig plass og forstyrret "ro og orden".
Så jeg vet ikke hva som er poenget med innlegget annet enn å få sympati.

hvordan mener du politiet skal behandle en full person som fysisk angriper venninnen, ikke husker hvor hun bor, blir kastet ut av ett utested, hun hyler og gråter og i tillegg begynner å slå og sparke i dørene på politibilen?

Hun burde være glad at hun ikke har angrepet politifolkene og fått det også på seg.
Vis hele sitatet...
Hei! Skal forklare deg litt bedre da jeg skrev dette innlegget veldig sent i går kveld, ikke helt i form.

Taxisjåføren har ikke tilkallet politiet. Jeg vet godt hvor vi bor, men adressen er vanskelig å stave og jeg slet med å få den inn på GPSen. Jeg sa jeg kunne vise vei, men med tanke på at jeg mest sannsynligvis hadde sovnet på veien ville han plutte det inn i gpsen. Min samboer er fra Nord-Norge og vi har som sagt akkurat flyttet hit.

Veninna mi satt i baksetet, mens jeg satt fremme. Hvor mye vold man kan utføre når man sitter slik er begrenset. Min samboer sto på dette tidspunktet utforbi og snakket med sin kompis som også skulle være med i taxien. Veninna mi var heller ikke full.

Jeg klarte ikke å roe meg ned da jeg var i politibilen for jeg fikk ingen informasjon om hvorfor jeg var der. Jeg sliter også enormt med angst som jeg har nevnt. Du som mest sannsynligvis ikke har angst har ingen verdens anelse om hvor jævlig det kan føles og hvor redd man kan bli. Og når man blir så redd som jeg var så var det viktigste for meg å komme meg ut og få tatt igjen pusten. Det fikk jeg ikke lov til.

Som du skriver så fint oppfor her. "et blåmerke"... Hele armen min er helt blå, på hendene er jeg rød etter å ha banket på dørene. Jeg har også en stor kul og blåveis i pannen, og jeg er relativt sikker på at jeg ikke har banket på døren med hodet..

Lommeboken min ble stjålet på byen. Dette var ingen av oss klar over før dagen etter. Det kortet som tilfeldigvis var i veska mi var det kortet jeg hadde før, som var utgått på dato.

Når du også skriver at det var tydelig at jeg burde fjernes fra byen så forstår jeg ikke hvorfor de ikke tok meg inn når de så meg første gangen? Var det virkelig nødvendig å komme å ta meg når jeg sitter i en taxi, klar til å reise hjem?

Så kjære deg. Poenget med innlegget er ikke hvorfor jeg har fått bot. Jeg kan gjerne ta en bot for ordensforstyrrelse, men ikke for vold.

Jeg skriver her akkurat som alle andre for å vite hva jeg skal gjøre, for jeg vet ingenting. Og heldigvis vet jeg det nå, etter jeg fikk svar her. Så nei, det var absolutt ikke for å få sympati.

Politiet kunne håndtert denne hendelsen på en helt annen måte.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ein ting som ikkje rimer - politiet grip inn etter at du har komt i taxien? Stortsett driter politiet i folk som åpenbart vil heim. Dei er ikkje dei som lager bry. At dei vel å hente deg ut av ein taxi underbygger ikkje akkurat historia di, og tyder vel på at det har vore meir knuffing enn påstått, og at dei har hatt ein grunn for å handle som dei gjorde.

Og sjølvsagt kan ikkje politiet gi bankkortet ditt til andre. Det er jo elementært?
Vis hele sitatet...
Det var akkurat det som skjedde. Og det er også derfor jeg reagerer som jeg gjør. Jeg satt fremme i taxien og vennen min satt bak. Hvordan jeg har klart å være voldelig begriper jeg ikke. Jeg dyttet henne litt i skulderen, og det er det hele. Hun sier jo selv at det ikke var i nærheten av vold selv.

Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Det er jo din egen feil at du drikker så mye at du blir gal.
Du burde ikke drikke i det hele tatt/drikke mye mindre.
Selv om politiet brukte for mye makt (noe jeg tror de ikke gjorde)
Så kommer de ikke til å bli straffeforfulgt om du anmelder (de kan bli det, men det er lav sannsynlighet for det)

Siden du var dum nok til å erkjenne straffeskyld for de politiet sa du gjorde, så kommer du til å få et forelegg på 14k.
Vis hele sitatet...
Dum nok? Jeg har aldri fått bot i mitt liv, jeg fikk bare beskjed om å signere og da gjorde jeg det. Jeg fikk ingen info om hva jeg kunne gjøre, ei heller hva jeg hadde krav på. Bortsett fra at jeg kunne kontakte statens innkrevingssentral når jeg hadde mottat boten i posten. Jeg fikk heller ikke lese vedtaket før jeg signerte.

Jeg kommer ikke til å anmelde politiet, fordi de var edru og ikke jeg. Men en slik behandling som jeg fikk er absolutt ikke greit. Jeg inrømmer at jeg var full, men selv om man er full er man et menneske. Ikke en gorilla i en dyrepark.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Hvor mye energi er du villig til å legge ned i dette? Politiet har 3 vitner, du har noen fulle venner. Det her er jo bare atter en helt klassisk glattcellehistorie selvom du ikke forteller alt. Spør 9 av 10 som har overnatta i arresten om hva som skjedde og du vil få de samme historiene som alle har det til felles at de ikke har hørt på politiet. Du har fått et blåmerke på armen, selvfølgelig har du fått det når du er blitt anhold. Greit nok at bota er stor men det er og det eneste som er noe å lure på her.
Vis hele sitatet...
Åja, var du tilstede? Eller kan du vise meg hvor jeg nevner at vennene mine er fulle? Det var bare jeg som var full. Og hva er det jeg ikke forteller? Dette er et anonymt forum, ingen vet hvem jeg er. Hadde jeg brukt vold hadde jeg skrevet det, men det stemmer jo ikke? Og nei, jeg har ikke fått et lite fiseblåmerke på hånden.. Det er heller ikke bare de fysiske merkene jeg har, men også psykisk. Politiet har 3 vitner, pluss hele taxikøen. De fleste som var tilstede kan bekrefte at jeg var greit beruset, men jeg tror ikke folk hadde kommet løpende til om det ikke hadde vært nødvendig.

Sitat av brennesle Vis innlegg
Du trenger ingen begrunnelse for å trekke tilbake samtykket. Uansett er det ikke sikkert det lønner seg, da saken kan bli tatt for retten. Det er fort gjort å drite seg ut der når man har vært full. Jeg ville forhørt meg med advokat som kan kreve innsikt i sakspapirene, og se hva de faktisk har av holdepunkter og om det er noen vits i å dra saken for retten, eller om det beste bare er å betale boten.

Jeg veit meget godt at politiet kan være jævlige, men i 99% av slike tilfeller er det noe TS ikke forteller eller husker, så det å bastant ta TS sin side ("Snuten er så jævlige as!"), er i mine øyne passe dumt.
Vis hele sitatet...
Veldig gode råd. Tusen takk. Jeg har skaffet meg advokat nå som skal hjelpe meg. De mener jeg burde prøve å trekke tilbake samtykket så fort som overhodet mulig.

Jeg kommer ikke til å dra saken for retten, men jeg samtykker heller ikke at jeg skal betale 14000kr for noe jeg ikke har gjort. En bot fordi jeg har vært høylydt og frekk verbalt mot politiet er greit.

Sitat av Btyven Vis innlegg
Det er betydelig mye vanskeligere å komme noen vei om du har vedtatt forelegget. Da er det pr. definisjon rettskraftig, og du har erkjent "straffskyld" for det forelegget sier at du har gjort. Det å anmelde politiet på dette grunnlaget, ville sikkert vært riktig, men fullstendig bortkastet tid. Engasjere advokat, slik du blir rådet til lengre oppe? Det høres ut som en unødvendig måte å kaste penger ut av vinduet på.

Enkelt sagt, det finnes ikke beviser og blir en påstand mot påstand-sak. Blåmerkene kan politiet argumentere med at du hadde før de grep inn i saken. Din historie, kombinert med vitnemålet til din fulle kjæreste og fulle venninne satt opp mot 2-3 edrue polititjenestemenn vil ikke ha nubbesjangs, enkelt og greit. Høyst sannsynlig kommer aldri saken så langt som til Tingretten en gang. Politijuristen som skal vurdere saken i forhold til evt. straffeforfølgelse kommer med 99,9% sannsynlighet til å henlegge saken innen noen timer etter at du har signert anmeldelsen. For all del, kan være fint å anmelde, bare for statistikken sin skyld. Men å tro at du kommer seirende ut av det ved å anmelde er, dessverre, naivt.

Som anmelder har du heller ikke krav på fri rettshjelp, det er det kun siktet/tiltalt som har. Du må derfor dekke eventuelle advokatkostnader selv. De pengene ville jeg mye heller brukt på å gjøre opp boten, og ta det som en lærepenge og ikke drikke fullt så mye nestegang. Stort lengre tviler jeg sterkt på at du kommer, uansett hvor riktig din historie er.
Vis hele sitatet...
Hei og takk! Jeg kommer ikke til å anmelde saken, men må prøve å få ned boten. Jeg har engasjert en advokat hvor jeg betaler for et par timer, slik at jeg ikke gjør noe jeg ikke burde gjøre. Slik som når jeg signerte vedtaket.
Sist endret av evo13; 12. desember 2016 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.