View Single Post
Sitat av Beron Vis innlegg
Har lest mye om det droneprosjektet ditt. Høres interessant ut.
Mulig jeg har tungt for det, men føler ikke at jeg har klart for meg funksjonaliteten. Kunne du i korte trekk ha beskrevet hvilken funksjonalitet dronen din har/skal ha som ikke hyllevaredroner har?
Vis hele sitatet...
Det er ikke deg - det er meg, hehe. Er mye klumsete fornuleringer som kommer ut av meg når jeg prøver å beskrive det.

Kjernen I det hele er at det jeg utvikler ikke er en drone, det er et generisk system. Dronen er bare en del av systemet, delen jeg omtaler som "mobil plattform". Systemet kan like gjerne bytte ut dronen med en rov, på samme måte som at 3d-laseren kan byttes ut med sonar.

Arbeidet mitt handler derfor ikke om å utvikle en mobil plattform, men å integrere det og mange andre komponenter på en måte som muliggjør kompleks autonom funksjon. Med dette menes det at systemet sanser omgivelsene og kan forholde segtæ til disse, helt uten at noen sitter å styrer. Formålet er å kunne utføre oppgaver i total isolasjon, eksempelvis under vann.

Det er gjeene ikke innlysende at dette har en verdi, men du må huske at absolutt alt vi bruker trenger å inspiseres og vedlikeholdes. I første omgang er dette altså et system som kan inspisere hva som helst hva som helst hvor som helst.

Siden jeg bruker standardisering og open source programvare, er integrasjon med manipulatorer, eksempelvis robotarm eller våpensystemer sømløst. I andre og tredje omgang er det altså snakk om å kunne tilpasse til å ødelegge eller reparere hva som helst hvor som helst.

Akkurat hvilken retning et eventuelt initiativ vil ta vet jeg ikke. Det er med andre ord lang unna full kommersialisering, det meste gjenstår. Men jeg har fått på plass et enestående utgangspunkt som garanterer at det tekniske vil Være på plass i tide. Og at the end of the day så er det nettopp det som er så jævlig uforutsigbart og avgjørende for slike prosjekter. Alt det andre vil falle på plass med rett folk, nok midler og langsiktig fokus.

Sorry for typos. Skriver på en Galaxy 3 med autocorrelation deretter.

Møtte en eks fra gammalt av i dag. Hun har blitt den damen med hus og bil og barn og alt det der. Og her sitter jeg i en liten kjellerleilighet og prøver å få NAV til å dekke leien. Lenge siden jeg har følt meg så liten, er sikker på at hun sa ja til å Være med meg for å få seg en "win" etter drittsekk faktene mine. Unner henne den, men faen trist uansett...sier jo til meg selv at det snart er over, men det har jeg jo sagt I 4 år eller noe sånt

Sorry for typos. Skriver på en Galaxy 3 med autocorrelation deretter.

Møtte en eks fra gammalt av i dag. Hun har blitt den damen med hus og bil og barn og alt det der. Og her sitter jeg i en liten kjellerleilighet og prøver å få NAV til å dekke leien. Lenge siden jeg har følt meg så liten, er sikker på at hun sa ja til å Være med meg for å få seg en "win" etter drittsekk faktene mine. Unner henne den, men faen trist uansett...sier jo til meg selv at det snart er over, men det har jeg jo sagt I 4 år eller noe sånt
Sist endret av Tøffetom; 17. juli 2020 kl. 03:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.