View Single Post
Sitat av downlow Vis innlegg
Antipsykotika virker forskjellig på forskjellige personer, så det er individuelt. Men noen antipsykotika er "snillere" enn andre når det kommer til vekt. Holdningen i psykiatrien til dette virker å være prøv og feil til man finner et medikament som er akseptabelt. Resultatet av dette er desverre at man ofte må gjennom halve felleskatalogen av antipsykotika før man treffer noe som har minst mulig bivirkninger, men samtidig virker effektivt på tilstanden. Selvfølgelig kan man være heldig å finne riktig medikament på første forsøk, men mange pasienter blir dessverre prøvekaniner.

Zyprexa er vel verstingen. Seroquel er også kjent for å gi kraftig vekt oppgang. Det er derfor viktig, hvis man kan, å trene og spise sunt ved siden av når man går på disse pillene.

Av de jeg har kjennskap til gir f.eks Solian og Abilify ikke så kraftig vekt oppgang. Noen psykiatere mener Abilify er relativt vektnøytral, men jeg har sett eksempler på det motsatte, og faktisk også vektreduksjon hos enkelte.

Man kan også legge på seg av SSRI, så om han bruker begge deler er det ikke lett å si hvem av de som er hovedårsaken til vektoppgangen.
Vis hele sitatet...
Men viss begge gir vektoppgang, kan ikke de ende opp me ekstremt vektoppgang om han ikke trener å spiser sunt å tillegg til at disse medisiner har vektøkning som bi-effekt? Har veldig lite peiling på anti-psykotika medisiner å bruker ikke selv, men ønsker å lære om de :-)

Btw, glemte å nevne at kompisen min kan virke temmelig "Vekke" av å til, akoratt som han er inne i sinn egen boble til tider.. hva skal jeg kalle de? "Kraftig dagdrømming" ?
Sist endret av HectorX; 31. oktober 2017 kl. 23:19.