View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg vet du primært skrev denne teksten for å lette på trykket og er kanskje ikke interessert i et dypdykk i påstandene du legger frem, men jeg er i sådan humør i dag at jeg føler at jeg må svare deg saklig.

Du legger det frem som at dette er planlagt fra første stund, som om legene og medisinindustrien har en konspirasjon og at denne konspirasjonen skal vi bare sluke rått.
Problemet du skriver om er mye mer komplekst enn du legger det frem, først og fremst må vi jo klare å identifisere problemet.
En faktor er urealistiske forventninger til behandling, nå sier jeg ikke at du har det, jeg bare nevner det som en faktor i innleggett mitt: Noen folk forventer det umulige fra medikamenter, at det skal på en måte bare ordne alt på kort tid, slik er det ikke med mentale lidelser desverre.
Medikamentene skal stabilisere deg, mer enn du er til vanlig, og derfor gjøre det mulig å arbeide de indre probemene med terapi og andre behandlingsformer. Medikamentene er bare en del av behandlingen, og her vil samme forutintatthet jobbe mot helsepersonellet: "Slik terapidritt funker jo ikke, man snakker jo bare" er en gjenganger, ordtaket "Du kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpes" står sterkt her.

Psykisk medisin er et uhyre vanskelig felt, om man har et benbrudd så kan en spjelke det og holde foten i ro og bruddet vil gro. Vi har ikke slike enkle scenarioer når det gjelder sinnet. Et eksempel er jo depressjon, vi vet godt hva som kan fikse det der og da. Vi har kartlagt ganske mange stimulerende stoffer og empatogener, men da har vi bare dyttet problemet videre: Pasienten lærer seg ikke å håndtere følelsene/situasjonen men bare jukser seg unna ved å kunstig tilføre gledestoffer til hjernen. Til slutt vil toleranse vise seg og pasienten må ha mer og mer eventuellt kraftigere stoffer for å opprettholde samme effekt.

Til slutt er medisin for mennesker et uhyre vanskelig felt å utvikle nye produkter til, de mange nivåene av testing tar flere år og de fleste nye medikamenter feiler på de siste delene av testene og kommer aldri ut på markedet. Her skal jeg gi deg litt kredibilitet til konspirasjonsteorien din, det er kritiske øyne på det Amerikanske Food and Drug Administration i forhold til godkjenningen av noen medikamenter. Det har vært manipulasjon av visse studier for å få medikamenter godkjent, heldigvis virker det som om uavhengige kritiske øyne holder de på den smale stien enn så lenge.

Ben Goldacre snakker om dette i sin TED presentasjon "Battling Bad Science"