View Single Post
Sitat av KydeX Vis innlegg
Jeg lurer også litt på dette, bare ikke helt det samme som deg da. Jeg fikk nettopp et tilbud på den nye løsningen. Jeg har FMG boksen satt i bridge mode pr. nå. Jeg kjører flere forskjellige serverløsninger etc. hjemme, bl.a. VPN. Den nye TV løsningen krever at hjemmesentralen ikke står i bridge mode. Hvordan kan jeg da fortsette med mine servere etc.? Er det i det hele tatt mulig? Vil det funke å bare sette et annet ipnett på min egen router, enn det som hjemmesentralen bruker?

Hvordan kan jeg løse dette, og hva er eventuelle fallgruver? Jeg antar at de etterhver vil tvinge den nye løsningen på alle kunder uansett, så man kan vel like gjerne tilpasse seg først som sist.
Vis hele sitatet...
Jeg er i samme situasjon, og har egentlig lyst på den nye TV-løsningen, men ikke så lenge tullingene i Altibox krever at hjemmesentralen skal agere som router (altså ikke bridget). Da er man jo i praksis (nesten) uten kontroll, og det er uaktuelt.

Om Altibox hadde villet, så kunne de enkelt gjort det slik at de nye diskløse dekoderne kunne fungert på dedikerte porter på hjemmesentralen (som det alltid har vært), og at internett framdeles var bridget på den ene porten. Dette har de valgt å ikke tilby, antakelig fordi den nye løsningen innebærer "TV på alle flater", og at man skal kunne se sine egne opptak på f.eks mobilen (i hvert fall når man er hjemme). Det kunne jeg lett ofret, helt greit om opptak kun fungerer på dekoderne for min del.

Det andre alternativet hadde vært om de bare laget en beskrivelse av hva som må til om man har sentralen i bridge (eller helt egen løsning), slik at folk med teknisk kunnskap og utstyr kunne sette greiene opp selv.

Det siste kan sikkert fikses uansett, men det forutsetter at noen setter seg ned og faktisk gjør research på det, og det forutsetter jo også at man faktisk går over til den nye TV-løsningen for å kunne prøve seg frem. Problemet er jo hvis man ikke klarer å få det til å fungere, da er det kanskje ikke så enkelt å gå tilbake. Det kan jo også tenkes at de fjerner muligheten for bridge om man gjør det.
Sist endret av mroek; 23. juli 2017 kl. 16:12.