View Single Post
Hvis overtenkingen din ofte har en komponent av sterk angst vil jeg slå et slag for å prøve å heve toleransen mot ubehag og usikkerhet. Dette er metoder som brukes mot gruble-OCD (pure-O), så det er mulig det ikke passer helt med dine problemer, hvis det hovedsakelig er depresjonen din som fører til overtenkingen din og ikke motsatt. Jeg fyrer hvertfall av noen tips. Flere teknikker å velge mellom.

1) tett av feks en halvtime to ganger om dagen bare til overtenking og grubling. Så når du får tanker eller spørsmål som maser på deg, kan du lettere la være å hive deg ut i overtenkingen ved å si «dette tar jeg i grublestunden».

2) Å ta sjansen på å ikke komme til bunns i ting, eller finne en løsning. Det vil sikkert føles helt feil og forferdelig, men lar du problemer henge ubesvart lenge nok, vil hjernen venne seg til det og du mister trangen til å overtenke. Du kan avslutte tanker som «hva om jeg ikke greier masteroppgaven?» med «Det er mulig jeg ikke greier masteroppgaven, men jeg gir det et forsøk og tar risken på å mislykkes». Samme med «kanskje jeg ikke får jobb?» og «kanskje det blir slutt med dama?». Prøv å vær villig til å oppleve at det går skeis og sett punktum der. Når tanken melder seg igjen, i steden for å gruble over det, bare henvis til det du har svart før, at du vet at ting kan gå galt, skrekk og gru, men du tar sjansen og er villig til å oppleve nederlag.

3) Å bevisst prøve å gjøre en ubehagelig tanke enda verre. I stedet for å argumentere mot den, bare smøre på, slik at tanken ikke har noen grunn til å trenge seg på lenger. Når tanken «å nei, halveis til 50, jeg vil fortsatt være ung» kommer opp, kan du svare noe sånt som «ja, nå begynner alderdommen. Jeg er ikke kul lenger. Kroppen min forfaller, jeg har blitt mer glemsk, sikkert en påbegynnende demens. Snart er jeg død.»

3) Gå med pappkort i lomma hvor du har notert ned bekymringene dine, en på hvert kort, og ta dem opp og lese f.eks ti ganger om dagen uten å prøve å finne noen løsning på bekymringene. Bare legg merke til hvor ubehagelig det er. Du kan rate angsten fra 1 til 10. Er det f.eks en 4’er kan du spørre deg selv hvor lenge du er villig til å ha en angst på 4. Eventuelt om du kunne tålt 5 eller høyere.

4) Hvis du har angst/ubehag på feks 3 kan du prøve å skru den opp noen hakk ved å si til angsten: «Er dette alt du har å by på?», «kom å ta meg, angst» «la det bli verre!» o.l.

5) Lag deg et mentalt hostell hvor du lagrer ubehaglige spørsmål, skrekkscenarioer, bekymringer, uløste ting og ting du har dårlig samvittighet for osv. Ikke prøv å skyve tankene bort, bare sjekk de inn på hostellet. La de få fritt spillerom, men ikke gidd å svar når de spør deg om ting. Jo flere gjester jo bedre.