View Single Post
Hei alle!

Da har jeg lett meg grønn i flere dager etter svar på det jeg lurer på og håper noen her har erfaring eller vet noe mer enn hele Internett!

Jeg pådro meg dessverre en betalingsanmerkning for 3 år siden og har hatt lønnstrekk frem til nå! Jeg fikk muligheten til å låne resterende beløp av en veldig god venn av meg og jobber nå med å få kreditorene til å fjerne anmerkningen. Dette var vesentlig for meg da jeg har fått bil og behøver forsikring på denne samt. reise og innbo forsikringer.
Jeg har utbetalt 27 000,- i mnd og har faste utgifter på omtrent 15 000, så jeg har gode muligheter til å bevilge et eget lån som kan betale ned privatlånet jeg fikk (og ja.. han vil selvsagt ha disse tilbake innen rimelig tid da dette skal gå til boliglån neste år) jeg har også forsikret meg om å få foreldrene mine som kausjonist på et lån, om alt skulle gå "i dass" med eget lån.. men! Vil veldig gjerne klare meg på egenhånd uten å innvolvere de, så lenge jeg har inntekt og økonomi til det..

Da kommer jeg til mine spørsmål! Jeg har dessverre i min desperate tid som lønnstrekk slave søkt om lån i opptil flere banker, flere ganger, selv med anmerkning.. vet at det ikke går, men når tårene triller og du er passe desperat, så gjør man det.. jeg vet også at anmerkningen blir fjernet i offentlige register etter at alt er nedbetalt MEN sparer bankene jeg har søkt i på denne informasjonen? Har de feks min kredittvurdering liggende hos seg selv om jeg søkte for et halvt år - år siden?
Finner ingen tydelige svar på dette noenplass...

Jeg lurer også på om lønnstrekk er å spore på selvangivelsen som bankene skal ha kopi av i en søknadsprosess?
Vet jo selvsagt at ingen banker vil gi ut lån til noen som har hatt anmerkning, men kan de lese dette ut ifra selvangivelsen?

Så til siste spørsmål.. i all informasjon angående kredittvurdering, står det at de får opplysninger om din betalingshistorikk OG eventuelle betalingsanmerkninger.. stemmer dette? Kan bankene hente informasjon om det er regninger som ble betalt litt for sent, om kontoen din har vært tom i månedsskifte osv.. trodde bare de kunne finne informasjon om aktive anmerkninger? Hvor mye av min betalingshistorikk ligger egentlig lagret?

Håper at noen vet dette og kan svare meg
Andre tips og råd tar jeg imot med stor takk!