View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg er glad i cannabis, men jeg er også veldig klar over at det ikke er for alle. Jeg er grenseløst forbannet over idioter som mener cannabis kurerer kreft og andre tåpelige påstander (for ordens skyld kan cannabis lindre symptomer, ikke kurere noe).

Alle rusmidler har en fare for psykoser, men jeg synes det er et litt forskrudd syn på cannabis relaterte psykoser. Ja de kan skje men de tillegges særdeles overdrevede egenskaper. Her kommer du å påstår at to av dine bekjente har vært 20 år i en psykose: Psykose er ikke en permanent tilstand, dette koblet sammen med den sparsomme informasjonen rundt omstendighetene annet enn inntak av hasj får meg til å stille meg særdeles skeptisk til påstanden din.
Min kritiske sans heller mot at disse personene hadde underliggende lidelser, som schizofreni e.l. som hasjen utløste, for det er ingen som har diagnosen "psykotisk", det er en samlebetegnelse som heter "psykotiske lidelser".

Jeg blir litt positivt overrasket at Legemiddelhåndboka oppsummerer forholdet mellom cannabis og psykoser slik det faktisk er:

Oversatt til enklere Norsk: Cannabisbruk kan gi psykoser vi vet lite om hvor mye og disse er midlertidige. Det er også et spørsmål om "høna og egget", for forskning viser at folk som allerede har anlegg for mentale lidelser også ser ut til å tiltrekkes
til cannabisbruk, akkurat hva og hvorfor kan spekuleres i (tiltrekning til kontrakultur, selvmedisinering er gode kandidater), enn at cannabis skaper mentale lidelser.
Det konstanteres dog, at selv om økt antall cannabisbrukere ikke har påvirket tall på antall schizofreni diagnoser, at det er en økt risiko for schizofreni hos cannabisbrukere...

Denne siste setningen antar jeg de fleste ser er ganske selvmotsigende, så jeg aner ikke hva logikken bak å ha det med, det er vel for forsiktighetens skyld.


Og bare for å sette ting litt i kontekst, jeg finner ikke tall gitt på samme måte for cannabis, det eneste studiene konluderer med at risikoen er økt for cannabis brukere, ikke hvor mye den har økt. Men fra baseverdiene så øker alkohol sjansen med 8 ganger, å gå psykose i menn (3 ganger for kvinner).

Hvor mange ganger har du hørt om han eller hun som "klikka" i fylla? Som bare ble helt annerledes, voldelig etc og ikke husker noe dagen etter? Da har du sett noen i en psykose, men det heter jo ikke psykose med alkohol, det har blitt normalisert til at slikt skjer jo bare og har fått sin helt egne betegnelse.

Alt er relativt, men folk flest aner ikke om disse begrepene i større sammenhenger, og slikt irriterer meg grenseløst
Vis hele sitatet...
Man er nok mest sannsynlig disponert for schizofreni for å havne i en "evigvarende psykose". Han ene jeg nettopp nevnte lever i en evigvarende tegneserieverden øg kan ikke forme en eneste setning som gir mening. Medisinering hjelper ikke. Han har ikke gode perioder som andre schizofrene jeg kjenner. Han er heeeeelt i lampeland. En annen i hjembyen kom ut av det (ikke hasjrelatert, vet ikke hva han var ute på) men han bodde årevis på psyk pågrunn av at han trodde han var en appelsin og var redd for å bli skrellet....
En tredje er enda på psyk og gjør ikke annet enn å smøre avføring på veggene etter å ha tatt knips for 20 år sia.