View Single Post
Sitat av Snusmus Vis innlegg
Jeg har fast jobb, eier en stor leilighet, er i veldig god helse og veldig stabil samboer. Økonomien er grei med to voksne som jobber fulltid og deler på utgiftene. Er også 100% rusfri og har vært det en god stund. Drikker heller ikke. Har også et godt nettverk med støttespillere som kan stille opp. Tror tankene jeg har er veldig vanlig å sitte med når man finner ut at man skal ha et uplanlagt barn. Veldig fint å lese refleksjonene fra folk som har barn her inne, på godt og vondt.
Vis hele sitatet...
Det er jo helt tullete at du trenger å være multimillionær og ha aupair for å ta deg av et barn. Det er i seg selv en holdning som tyder på at det sikkert var et klokt valg av vedkommende å ikke få det. Svangerskapsdepresjon er derimot en reell ting, og hvis du ikke føler deg komfortabel med foreldrerollen så bør du få hjelp til å bli det.

Det krever absolutt ikke hverken mastergrad i pedagogikk eller veldig mye penger å være en god forelder, men det krever et visst overskudd og et noenlunde bevisst forhold til egen mentale bagasje. Det er ganske slitsomt. Det er ikke for å stresse deg, du har en relativt stor tabbekvote som forelder før ting går helt galt, det er greit å prøve seg litt frem. Men det er en ikke en oppgave man bør gå inn i uten å ta ansvar for egen mentalhygiene.

Og det med at barn ikke kommer med bruksanvisning... Jeg vet ikke jeg, det er vel få ting det finnes mer håndbøker, kurs og gratis oppfølging på enn barneoppdragelse.