View Single Post
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Tja, noen som vet noe om kravene for uføre har blitt noe lettet på i det siste?

Så, med alle gamere, udugelige og hasjisjer jeg kjenner som får trygd, så kan det ikke være SÅ vanskelig?
Vis hele sitatet...
Om noe så er vel kravene for ufør blitt strammet inn. Ingen får uføretrygd fordi de ønsker det, fordi de er gamere eller fordi de er "udugelige cannabisbrukere". De som blir ufør er utredet av leger, gjerne også flere runder av spesialister og nav har også egne leger slik at hver enkelt vedtak om ufør er nok veldig godt medisinsk begrunnet og er basert på uttalelser fra fastlege, behandlere og spesialister.

Sitat av Investigathor Vis innlegg
. På den andre siden de jeg beskriver over, mennesker jeg i bunn og grunn ikke forstår hvorfor har fått uføretrygd.

Når person A har langvarige store somatiske helseplager som "tvinger" medkommende på uføretrygd klarer å opprettholde sunne aktive fritidshobbyer og ha en tilrettelagt jobb. Mens person B uten synlige eller selvfortalte relevante vansker, på spørsmål om hvorfor vedkommende ikke arbeider svarer "e gidde itje". Da er det litt lett å klø seg litt i hodet og spørre, hvor lett er det egentlig å få uføretrygd?
Vis hele sitatet...
Det er vel egentlig ikke særlig viktig om du forstår grunnen til at de er uføre? Det er jo ikke slik at de du omtaler har plikt til å bekjenne alle sine lidelser til deg, og noen synes kanskje sine fysiske eller psykiske plager og lidelser er så privat at de velger å ikke snakke særlig om det med andre enn helsepersonell? Det synes jeg du bør respektere, helt uten å trekke i tvil årsaken til at de er uføre. Om de ikke svarer deg på en utfyllende måte er det nok gode grunner til det. Uansett bør du respektere dem nok til å ikke mase mer om det og innse at for mange er helse og helseproblemer en ganske privat affære som de ikke gjerne tar opp i alle forum. Enten det er over en kaffekopp på en benk i sola eller i godt lag.