View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er vel hakket videre enn deg, jeg har ikke lang erfaring med lodding men føler jeg nå kan det grunnleggende nå.

Weller WH40
Loddetinn (blyfritt)
Avloddingslisse - kan være kjekt å ha, det er et slags flettet kobbertau som du bruker til å suge opp overflødig loddetinn.

Du kan egentlig se hvilken som helst youtube video på lodding, de er omtrent de samme hele veien. Men som et hovedtips er det en ting nybegynnere ser ut til å gjøre hele tiden: Man skal holde loddebolten på metallet som skal loddes fast, man skal ikke varme opp loddetinnet direkte. Man varmer opp det som skal loddes, fører loddetinnet inn og så vil det smelte og "suges" på plass på det du har varmet opp med loddebolten.

Loddebolter er ikke rakettvitenskap akkurat, så jeg ser ikke for meg hvordan en loddebolt er "utgått", en kollega har hatt den samme i mange herrens år.

Når du er litt i gang vil jeg anbefale Louis Rossman sin kanal, fyren driver en elektronikkreparasjonsbutikk og er selvlært for det meste. Videoene hans av hvordan man identifiserer og reparerer laptopkomponenter er interessante å se på. Ofte kommenterer han teknikkene som brukes og man får et innblikk i hva komponentene tåler av varme etc.
Sist endret av Dodecha; 7. januar 2017 kl. 19:26.